کد خبر: 15643
تاریخ انتشار: 21 خرداد 1399 - 12:48

برگزاری دوره MBTI برای کادر موسسه آموزشی علامه امینی (ره)

کادر دبستان و دبیرستان موسسه آموزشی علامه امینی (ره) به ابزار MBTI مجهز شدند.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: موسسه آموزشی علامه امینی (ره) بمنظور بهبود سطح روابط پرسنل، مشاوران و معلمین دبستان و دبیرستان خود با دانش آموزان و والدین و همچنین افزایش یاری رسانی به آن‌ها در امور مختلف همانند موارد درسی، انتخاب رشته و شغل مناسب و یافتن علایق و سلایق متناسب با تیپ شخصیتی هر دانش آموز، دوره Typology یا شخصیت‌شناسی برمبنای الگوی MBTI را زیر نظر خانه توانگری و همراه با مدرک معتبر این مرکز، با حضور جمعی از همکاران برگزار کرد.

دوره MBTI سبب می‌شود دید افراد نسبت به خود و دیگران عمیق‌تر و در ورای آنچه که موجود و مشهود است، رود و تفاوت‌های بین فردی بیشتر نمایان و شناخته شود که این امر کمک می‌کند فرد متناسب با نوع شخصیت خود و فرد مقابل وی رفتار کند و واکنش نشان دهد.

مزایای استفاده از MBTI در موسسه آموزشی علامه امینی

همانطور که گفتیم، بکارگیری MBTI توسط معلمین و مشاورین مدارس و موسسات آموزشی همانند موسسه آموزشی علامه امینی، فواید نهفته‌ای دارد که اثرش طلایی‌تر از آنچه وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود، خواهد شد. از ارتباط مفید میان مدرسین و مشاورین با دانش آموزان گرفته تا حتی ارتباط بین خانواده دانش آموزان با آن‌ها، که اگر بخواهیم در یک نگاه کلی به آن بنگریم به موارد زیر می‌رسیم:

  1. شنیده شدن بهتر صدای دانش آموزان
  2. بهبود روابط اداری
  3. بهبود روابط میان مربیان و دانش آموزان
  4. بهبود روابط میان مشاوران با دانش آموزان و خانواده‌های آنان
  5. بهبود روابط میان خانواده‌ها با دانش‌آموزان

موسسه آموزشی علامه امینی (ره) را بیشتر بشناسید


کادر علمی دبیرستان علامه امینی(ره)


اما MBTI چیست، اصلا شخصیت‌شناسی با این روش چه مزایایی دارد و چگونه انجام می‌شود و سوالات دیگر که در ادامه به برخی از این موارد پاسخ می‌دهیم.

MBTI چیست؟

MBTI درواقع مخفف عبارت Myers-Briggs Type Indicator است؛ یک مدل شخصیت شناسی که به افراد کمک می‌کند تا تیپ‌های مختلف شخصیتی‌ را بشناسند و متناسب با خصوصیات ذاتی افراد و یا خود فرد مسیر زندگی را طراحی کنند و پیش ببرند.

اگر بخواهیم بصورت ساده بیان کنیم، می‌توانیم بگوییم که MBTI به افراد کمک می‌کند تا بتوانند به راحتی مسیر زندگی و شغلی مناسب خود را طراحی کنند، روابط موثر و هدفمندی با دیگران برقرار کنند و اهداف خود را به گونه‌ای شناسایی کنند که متناسب با نیازها و استعدادهای شخصی آن‌ها باشد.

جالب است بدانید؛ بسیاری از سازمان‌ها و مراکز از تیپ شخصیتی به عنوان یک سنگ‌بنای فرهنگی استفاده می‌کنند که این امر می‌تواند به تسهیل ارتباطات، توسعه روابط بین فردی، افزایش اعتماد میان افراد و … بیانجامد.

اما واقعا چرا MBTI؟

همانطور که می‌دانید، ابزارهای شخصیت‌شناسی فراوانی در دنیای امروز وجود دارد، اما جالب است این را هم بدانید که تنها یک ابزار شخصیت‌شناسی MBTI وجود دارد و شیوه‌ای که این ابزار می‌تواند زندگی افراد را تغییر دهد ممکن است شما را متعجب کند، ابزاری که به عنوان یکی از فراگیرترین ابزارهای شخصیت‌شناسی در دنیای امروز شناخته می‌شود.

همانطور که گفته شد؛ ابزار شخصیت‌شناسی Myers-Briggs الگوهای رفتاری افراد را شناسایی کرده و آنها را در یکی از ۱۶ تیپ شخصیتی منحصربفرد جای می‌دهد که با این کار فرد این توانایی را پیدا می‌کند که یک چارچوب جامعی برای شناخت بهتر خود و دیگران به دست آورد و از طرفی بتواند از تفاوت‌های شخصیتی دیگر افراد نیز استقبال کند، تفاوت‌هایی نظیر نقاط قوت، گرایش‌ها، چشم‌اندازها، شیوه‌های تصمیم‌گیری، سبک‌های ارتباطی و ……

شناخت تیپ شخصیتی خود و یا دیگران چه کمکی به ما می‌کند؟

نخستین و برترین معجزه‌ای که شناخت تیپ شخصیتی به ارمغان می‌آورد، اعتماد به نفس فوق العاده‌ای است که برای فرد ایجاد می‌کند.

بطور مثال فرض کنید؛ فردی که تیپ شخصیتی خود و یا دیگران را نمی شناسد و یا از وجود چنین موضوعی اطلاع ندارد، مدام در حال قضاوت و مقایسه خود با دیگران است که این امر به مرور زمان احساس رضایت از زندگی را کاهش می‌دهد تا در نهایت به صفر برسد.

و نکات جالب و پیچیده دیگری که همگی می‌تواند در انتها به نفع دانش آموزان این مرکز آموزشی ختم شود زیرا افراد و معلمینی که با آن‌ها در ارتباط هستند نکاتی را می‌دانند که دیگر مربیان ندانسته و این امر سبب بهبود کیفیت تدریس و در نهایت بهبود وضعیت درسی و اخلاقی و یا حتی ساخت آینده بهتری برای آن‌هاست.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه