کد خبر: 14473
تاریخ انتشار: 5 بهمن 1398 - 17:16

چرا زمانی که سوالات آزمون را می‌بینم، گویی بار اول است چنین مطلبی را می‌خوانم؟!|مشاوره تحصیلی دبیرستان علامه امینی (ره): بخش سوم

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که؛ با دیدن پرسش‌های آزمون هیچ ایده و فکر خاصی به نظرتان نرسد و گویی برای اولین بار است که چنین مطالبی را دیده‌اید، اما باید چه کنید؟

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: این موضوع و سوال شاید برای اکثر دانش آموزان پیش آید و از خودشان بپرسند که؛ نمی‌دانم چرا وقتی پرسش‌های آزمون را می‌بینم، هیچ ایده و فکر خاصی به نظرم نمی‌رسد و گویی برای اولین بار است که چنین مطالبی را دیده‌ام؟!

منظومه دانش پژوهان علامه امینی، در سومین بخش از مشاوره تحصیلی خود قصد دارد به این سوال دانش آموزان پاسخ دهد!


چرا در جلسه‌ی آزمون نمی‌توانم تست بزنم؟| مشاوره تحصیلی دبیرستان علامه امینی (ره): بخش اول


چرا با دیدن سوالات امتحان، تمامی جواب‌ها از ذهنم می‌پرد؟| مشاوره تحصیلی دبیرستان علامه امینی (ره): بخش دوم


همانطور که در بخش‌های مختلف مشاوره تحصیلی دبیرستان علامه امینی (ره) به آن اشاره کردیم، تست‌زنی به شیوه زماندار از جمله راهکارهای مفیدی است که سبب دریافت نتیجه بهتری خواهد شد، بعنوان مثال؛ زدن تست زماندار سبب می‌شود تا شما بتوانید در جلسه‌ی آزمون وقت خود را بخوبی تنظیم کنید، بدین معنا که هم سرعت تست‌زنی خودتان را افزایش دهید و هم از طرفی با دقت بیشتری تست بزنید.

بررسی نکاتی که در تست زماندار باید رعایت کنید

اکنون ببینیم برای زدن تست زماندار چه نکات و موضوعاتی را باید در نظر بگیریم؛

  • مبحث

بهتر است، پس از به پایان رسیدن مطالعات لازم است، تعدادی تست بزنید.

اما خاطرتان باشد که این تست، آموزشی است نه زماندار!

بدین معنا که قرار است با زدن آن تست‌ها، تنها الگوهای تستی درس را بشناسید.

البته باید بدانید که؛ زدن تست زماندار مربوط به مباحثی میشود که آنها را قبلاً مطالعه کرده‌اید و به مفاهیم آن تسلط نسبی دارید، پس به طور طبیعی، تست زماندار با فاصله‌ی چند روزه نسبت به مطالعه انجام میشود، خلاصه اینکه؛ مبحثی را تست میزنیم که چند روز پیش آن را مطالعه کرده‌ایم.

  • فاصله

اگرچه فاصله‌های زمانی را در قالب برنامه‌ی 3 روز، یک هفته، 15 روز، یک ماه و سه ماه برای مرور و یادآوری پیشنهاد می‌کنند، اما برای تست و تکرار آن رعایت چنین فاصله‌ای الزامی نیست و تنه کافی است در برنامه‌ی هفتگی خود ساعاتی را به تست درس‌ها اختصاص دهید و بکوشید تا در آن ساعت برای مباحثی که تا پیش از آن زمان مطالعه کرده‌اید و تست آموزشی زده‌اید، تست زماندار بزنید  که در شرایط عادی این فاصله حدوداً هر 3 روز یکبار تکرار می‌شود.

  • زمـــان

باید بدانید که؛ لازم نیست برای زدن تست زماندار، زمان و ساعتی خاص تعیین شود اما اختصاص سـاعات آغازین روز از جهـــت همسان‌سازی با شرایط زمانی آزمون سراسری، مناسبتر به نظر می‌رسد، لیکن می‌توان تست زماندار هر درس را با رعایت دروس تحلیلی و خواندنی، در فاصله‌ی دو وقت مطالعاتی قرار داد.

  •  وقت

 یادتان باشد که در شرایط آزمونی، علاوه بر وقت که عامل بسیار مهمی است، اضطراب ناشی از آزمون نیز عامل پرفشاری است که شما و نتیجه‌ی کارتان را تحت تأثیر قرار میدهد، باید بدانید که؛ به صورت طبیعی این اضطراب در شرایط غیرآزمونی وجود ندارد و می‌توانید وقت مناسبی را برای پاسخگویی به تست‌های انتخابی خود را قدری کمتر بگیرید که این وقت، تداعی کننده‌ی شرایط اضطراب آزمون باشد.

  • تعداد تست

مناسبترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که؛ تست زماندار را به تعداد استاندارد آزمون سراسری انتخاب کنید، به این معنا که تست درسی همانند ادبیات را 25 تایی و تست درسی همانند شیمی را 35 تایی درنظر بگیرید، اینکار به شما کمک می‌کند تا با عدد تست در آزمون سراسری، همسازی بیشتری پیدا کنید.

  • تعداد دروس

شاید تصور شمما از این روش اینگونه باشد که؛ درس به درس تست‌زماندار خواهم زد، اما چون در آزمون سراسری باید پاسخگویی دروس را به صورت آمیخته و در کنار هم انجام دهید، مناسب است بکوشید تا تست‌های زماندارتان را هم چند درسه بزنید.


چه افرادی باید به سراغ رشته علوم انسانی بروند؟


باید بدانید که؛ هر چه تعداد درس‌های برنامه‌ی تست زماندارتان با تعداد درس‌های آزمون سراسری نزدیکتر باشد، همسان‌سازی بهتری انجام داده‌اید.

  • منبع

ساختن تست‌های همسنگ آزمون سراسری اگر نگوییم کاری محال است اما کار بسیار دشواری است و نسبت به اغلب تست‌های تألیفی موجود در بازار، تردید جدی از جهت هموزنی و تشابه با آزمون سراسری وجود دارد، بنابراین توصیه می‌شود، از همان تست‌های آزمون سراسری و آزاد به عنوان منبع بهره بگیرید، البته می‌توانید تعدادی از تست‌های تألیفی را نیز در خلال تست‌های سراسری و آزادتان قرار دهید که پرداختن به اینگونه تست‌ها کمک می‌کند تا با الگوهای تستی بیشتری آشنا شوید.

  • روش

از آن جهت که در کتاب‌های تست و کمک آموزشی معمولاً تست‌ها را به موضوعی مرتب می‌کنند، زدن تست به صورت مرتب (1، 2، 3، 4 و…) شیوه‌ی قابل قبولی نیست، زیرا در این روش ذهن شما مطابق ترتیب و دسته‌بندی تست‌ها پیش می‌رود و تقریباً امکان تلاش ذهنی به پایین‌ترین میزان می‌رسد، اما پاسخگویی به تست به شیوه‌ی گزینشی (Random) از آن جهت که ذهن را به خلاقیت و تلاش درونی بیشتر وا می‌دارد، روش بسیار مناسبی است.

البته باید بدانید که؛ برای عمل کردن به این شیوه می‌توانید تست‌ها را مضربی از (2، 4، 6 و … یا 1، 3، 6 و … یا 4، 8، 12 و … یا 5، 10، 15 و … یا هر مضربی دیگر) انتخاب کرد.

همچنین می‌توانید تست‌های مورد نظرتان را از روی پاسخنامه و کاملاً به صورت پراکنده انتخاب کنید، که در این روش کافی است متناسب با تعداد تست‌های هر مبحث، در ابتدای آن پاسخنامه‌ای را متصل کنید و در هر بار تست‌زنی به جای مراجعه به تست‌ها، ابتدا شماره‌های تست را از روی پاسخنامه گزینش کرده و سپس به تست‌ها مراجعه کنید، در این روش ذهن شما به خلاقیت و تکاپوی بیشتری وادار خواهد شد.

دانش آموزان با بهره‌گیری از اطلاعات صحیح در دبیرستان علامه امینی (ره) توانستند در آزمون های جامع بین المدارس در کشور رتبه های بسیار خوبی را کسب کنند که افزایش تراز در این آزمون‌ها بسیار محسوس است .

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه