کد خبر: 14219
تاریخ انتشار: 26 دی 1398 - 10:45

چرا با دیدن سوالات امتحان، تمامی جواب‌ها از ذهنم می‌پرد؟| مشاوره تحصیلی دبیرستان علامه امینی (ره): بخش دوم

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که؛ در جلسه‌ی آزمون با دیدن پرسش‌ها، همه چیز را فراموش کنید؛ اما چرا؟

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: تست زمان‌دار مبحثی بسیار مهم است که چند روز پیش با عنوان “چرا در جلسه‌ی آزمون نمی‌توانم تست بزنم؟” به آن پرداخته شد و حالا امروز قصد داریم به فواید روش تست زمان‌دار  بپردازیم و بنوعی به این سوال دانش آموزان پاسخ دهیم که؛

“خیلی وقت میگذارم، اما وقتی در جلسه‌ی آزمون پرسش‌ها را می‌بینم، همه چیز را فراموش می‌کنم، چرا؟!”

پیش از هرچیزی باید این واقعیت را بدانید که وقتی تست زمان‌دار  میزنید، در حقیقت مغز خود را آموزش میدهید تا زمان مناسب برای وقت‌گذاری روی هر تست را به صورت طبیعی تشخیص دهد و در نهایت فعالیت علمی شما با دقت همراه شود که اگر بخواهیم نتیجه را مد نظر قرار دهیم باید بگوییم که؛ چنین حرکتی به نتیجه مثبتی می‌رسد.

آموزش مدیریت زمان در دبیرستان علامه امینی (ره)

یکی از مهم ترین موضوعاتی که در کلاس ها و کارگاه های آموزشی منظومه دانش پژوهان علامه امینی (ره) به دانش آموزان در دبیرستان آموزش داده می شود، نحوه صحیح استفاده از اطلاعات مهم و درست آزمونی بویژه مدیریت زمان در جلسه آزمون است که سبب کسب درصد و رتبه بهتر در آزمون‌های جامع بین المدارس می شود.

فواید تست زمان‌دار

زدن تست زمان‌دار فواید بسیاری دارد که در ادامه با ذکر مثال به بررسی آن می‌پردازیم:

بالا بردن سرعت

زمان گرفتن در زمان تست سبب می‌شود تا در هر نوبت، تلاش کنید میزان وقت صرف شده را به زمان استاندارد نزدیک کنید.


کدام افراد می‌توانند وارد دانشگاه امام حسین (ع) شوند؟ +تاریخچه و رشته‌های این دانشگاه


که در نهایت این تلاش دائمی سبب بالارفتن مدوام سرعت از صفر تا رسیدن به زمان دلخواه می‌شود.

بعنوان مثال؛ بازیکن فوتبال مطابق با روش‌های حرفه‌ای باید بتواند طول زمین فوتبال (100 تا 110 متر) را در 10 ثانیه بدود.

طبیعی است بازیکنی که هنوز در حال طی کردن مراحل مقدماتی است، توان پیمودن این‌چنین مسافتی را در این زمان ندارد.

او ابتدا این فاصله را در 20 ثانیه طی می‌کند که حتماً رکورد ضعیفی است، اما در مراحل تمرین هر بار که طول زمین را می پیماید، وقت میگیرد و آن قدر تلاش می‌کند تا سرعت رکورد خود را افزایش دهد و به رکورد معمول دست پیدا کند.

از این رو و با توجه به مثال بالا؛ شما پس از انجام مراحل ابتدایی مطالعه، 10 تست ریاضی را در 40 دقیقه حل می‌کنید؛ یعنی چیزی در حدود 4 دقیقه برای هر تست، در حالی که زمان استاندارد برای پاسخگویی به هر تست ریاضی 90 ثانیه است.

به عبارت ساده‌تر، زمان لازم برای پاسخگویی به این 10 پرسش تنها 15 دقیقه است.

اما زمانی که تست زمان‌دار می‌زنید، می‌کوشید ابتدا 10 تست را در 35 دقیقه، سپس در 30 دقیقه و در نهایت در 25 دقیقه انجام دهید و این زمانگیری را تا رسیدن به زمان مورد نظر ادامه می‌دهید و باید بدانید که؛ اصرار بر وقت از یک سو و نیز تعداد دفعات تکرار و تمرین از سوی دیگر سبب افزایش سرعت شما خواهد شد.

بالا بردن قدرت تنظیم وقت

ممکن است شما داوطلبی باشید که بگویید «من تست‌هایم را در زمان مناسب می‌زنم و گاهی اوقات نیز حتی وقت هم اضافه می‌آورم و با این وجود آیا بازهم نیاز است که تست زمان‌دار بزنم؟»

باید بدانید که؛ پاسخ این پرسش مثبت است.

اما چرا؟ ؛ برای توضیح بیشتر این موضوع به یک مثال می‌پردازیم؛

یک بازیکن فوتبال را در نظر بگیرید، کافی نیست که این بازیکن تنها بتواند طول زمین را در 10 ثانیه طی کند، بلکه مهم این است که بتواند توپ را وارد دروازه تیم حریف کند و یا هم تیمی‌های خود را صاحب موقعیت مطلوب کند.


سخنی با دانش آموزان سال نهم پیرامون رشته علوم انسانی


اما باید بدانید که؛ اگر سریع دویدن بازیکن منجر به از دست دادن تمرکز ذهنی و کم شدن وقت وی شود، به گونه‌ای که نتواند از این دویدن نتیجه‌ی مثبتی برای تیمش کسب کند، این سرعت هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

از این رو؛ اگر داوطلب آزمون سراسری حتی سرعت بالایی در پاسخگویی به پرسش‌ها داشته باشد در حقیقت مهم این است که این سرعت توأم با دقت باشد و در نتیجه وی پاسخ‌های غلط کمتری داشته و یا اصلاً اشتباهی نداشته باشد.

یادتان باشد که بازیکن فوتبال در زمان دویدن، محاسبات فیزیکی سرعت و شتاب انجام نمی‌دهد؛ اما تمرین مستمر و نیز وقتگیری دقیقش، عملاً ذهن او را برای انجام یک عمل صحیح تربیت می‌کند که برای مغز شما نیز تست زمان‌دار این وظیفه‌ی تربیتی را برعهده می‌گیرد.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه