کد خبر: 15652
تاریخ انتشار: 20 خرداد 1399 - 16:34

دبستان پسرانه علامه امینی (ره) از کدام روش تدریس استفاده می‌کند؟

روش‌های تدریس در دنیای آموزش عصر حاضر بسیار جذاب‌تر و گسترده‌تر از قبل شده است و دبستان علامه امینی نیز از ماراتن عقب نمانده است.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: دبستان پسرانه علامه امینی چند سالی است که با بهره‌گیری از روش تدریسی خاص به دانش آموزان دبستانی و خانواده محترم آنان خدمت‌رسانی می‌کند.

روش تدریسی که پایه علمی و عملی دارد و در آن دانش آموزان به مثابه یک دانشمند کوچک هستند که می‌توانند مشکلات مختلف خود همانند مشکلات علمی، ارتباطی، عاطفی، مهارتی و … را به راحتی حل کنند، نیاز خود را به راحتی برطرف کنند و در نهایت مسیر طلایی خود را برای موثر بودن و فعال بودن در آینده درخشانشان هموار کنند.

از روش تدریس سخن گفتیم و پیش از هر چیزی باید بدانیم که روش تدریس اصلا چیست و چند نوع دارد، که با توجه به این موارد می‌توان اینگونه گفت:

روش تدریس به چه معناست؟

بسیاری بر این عقیده‌اند که تدریس به معنای سازمان‌دهی یادگیری دانش‌آموزان است.


دنیای کار گروهی در نگاه دانش‌آموزان دبستان علامه امینی


بکارگیری اصل شادابی و نشاط در فعالیت دانش آموزان


روش تدریس یا همان Teaching Method در واقع روش سازمان‌دهی و نحوه یادگیری است که هدفی را دنبال می‌کند، مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و مراحل تجربی برای رسیدن به آن هدف، بعنوان مثال می‌تواند؛ رسیدن به یک هدف آموزشی خاص و یا نشاندن و برجای گذاری یک اثر یادگیری خاص باشد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حداقل امکانات موجود بهره‌وری بالایی داشته باشد.

اگر بخواهیم همین الان نگاهی کوتاه به روش‌های تدریس داشته باشیم، می‌توانیم از آموزش برنامه‌ای، سخنرانی، و نمایش عملی و … نام ببریم.

آیا تفاوتی میان روش تدریس و واسطه آموزشی وجود دارد؟

جالب است بدانید، بسیاری از افراد روش تدریس را همان واسطه آموزشی می‌دانند و معتقدند که این دو در واقع یک کار را انجام می‌دهند و در نهایت به یک نتیجه می‌رسند، اما باید بدانید که روش تدریس از نظر مفهومی با واسطه آموزشی متفاوت است.

روش تدریس را که کمی بالاتر برایتان توضیح دادیم اما درباره واسطه آموزشی باید بدانید که؛ در واقع واسطه آموزشی وسیله‌ای است برای عرضه و در اختیار قرار دادن یک منبع اطلاعات به دانش آموزان که این واسطه آموزشی می‌تواند شامل کتب درسی، تلویزیون، رایانه، معلم، یک دانش آموز دیگر و … باشد.

البته ممکن است در آموزش از چند روش تدریس مختلف در یک واسطه آموزشی بکار گرفته شود، بعنوان مثال استفاده و کمک گرفتن از آموزش برنامه‌ای، سخنرانی، نمایش عملی و … و از طرفی نیز از یک روش تدریس خاص در چند واسطه آموزشی، همانند استفاده از آموزش برنامه‌ای در کتب درسی و یا برنامه تلویزیونی بهره برد.

معرفی روش‌های مختلف تدریس

از جمله مراحل مهم طراحی آموزشی، انتخاب روش تدریس است.

آموزنده و یا همان معلم خودمان، پس از انتخاب محتوا و پیش از تعیین وسیله، باید یک روش مناسب و در واقع یک خط مشی مناسب برای تدریس خود انتخاب کند تا بتواند در انتها به آن هدف مورد نظر البته با توجه به شرایط و امکانات موجود برسد.

روش‌های آموزشی را به

  1. روش آموزشی مستقیم و
  2. روش آموزشی غیرمستقیم یا همان روش اکتشافی

تقسیم بندی می‌کنند که هر کدام از این موارد دارای زیرمجموعه‌هایی است و منظومه دانش پژوهان علامه امینی در نظر دارد تا در مطالب بعدی به آن اشاره کند.

روش دبستان علامه امینی (ره) برای آموزش به دانش آموزان

اگر با دبستان پسرانه علامه امینی آشنایی داشته باشید می‌دانید که این موسسه آموزشی با همکاری موسسه هدایت میزان در راستای آموزش دانش آموزان دبستانی از روشی با نام «روش میزان» استفاده می‌کنند، روشی که برای خود اصول و قواعد خاصی دارد و اگر بخواهیم کلیت آن را مورد بررسی قرار دهیم در نهایت به روش غیرمستقیم یا همان روش اکتشافی آن هم «روش اکتشافی هدایت شده» می‌رسیم.


دبستان پسرانه علامه امینی (ره) را بیشتر بشناسید


روش میزان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


«روش اکتشافی هدایت شده» چه روشی است؟

یادگیری اکتشافی هدایت شده (Guided Discovery Learning) در واقع روشی شاگردمحوراست و  مرکز ثقل آن را فرآیند یادگیری می‌دانند که در آن یادگیرندگان تشویق می‌شوند تا به کمک پرسش‌ها و راهنمایی‌های مدرس خود به درک و فهم مطالب دست یابند.


معرفی و بررسی روش تدریس غیرمستقیم یا اکتشافی به زبان ساده


باید بدانید که در این روش به یادگیرندگان استقلال، مسئولیت لازم برای کشف مفاهیم و برقراری ارتباط میان آن‌ها داده می‌شود تا به آن هدف آموزشی مورد نظر دست یابند.

در این روش مدرس وظیفه پاسخگویی به تمام سوالات دانش آموزان و دانش پذیران را ندارند و در ازای آن زمینه مناسب را برای آنان فراهم می‌کند تا خود دانش آموزان به پاسخ نهایی دست یابند.

البته این روش ویژگی‌هایی خاص و منحصربفردی دارد که در مطالب بعدی به آن اشاره خواهیم کرد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه