کد خبر: 8720
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1397 - 11:16

آیا روش میزان همان روش شناختی است؟

والدین در این سبک از مدرسه شناختی، از جمله مدرسه علامه امینی (ره) نقش اساسی دارند.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی؛ دبستان علامه امینی بعنوان بهترین دبستان تهران شناخته شده است که با همکاری و هدایت موسسه هدایت میزان، بخصوص حمایت های خالصانه مدیر عامل موسسه میزان و مدیریت دبستان میزان و به روش بسیار مجرب، علمی، مورد تایید و توصیه شده شورای عالی آموزش و پرورش معروف به “روش میزان” فعالیت می نماید و فرزندان عزیزمان با مدیریت و نیروهای بسیار توانمند و آموزش دیده این روش پرنشاط و اکتشافی؛ به سوادآموزی خواهند پرداخت.


این مطلب را از دست ندهید: دنیای کار گروهی در نگاه دانش‌آموزان دبستان علامه امینی


دبستان علامه امینی، بعنوان بهترین دبستان منطقه 5 تهران سعی کرده است تا بتواند یک مدرسه کاملا شناختی باشد و شخصیت دانش‌آموزان را در همان دوران کودکی شکل دهد، بگونه‌ای که دیدگاهشان نسبت به جامعه، طرز تفکرشان و عقاید ارزشی در دوران بلوغ و بزرگ سالی در سیستم آموزشی این مدرسه و یا بهتر بگوییم این موسسه آموزشی شکل گیرد.


این مطلب را از دست ندهید: اصول یادگیری روش میزان در پیش‌دبستانی و دبستان علامه امینی (ره)


بطور کلی مدرسه شناختی را می‌توان مدرسه ای دانست که؛ دانش آموز محور آن بوده و مربی نقش تسهیل گر را داشته باشد که در ادامه به بررسی و معرفی روش‌های این مدل مدرسه که دبستان نمونه علامه امینی سعی کرده است آن را بکار گیرد و بعنوان بهترین مدرسه در تهران شناخته شود، می پردازیم.

مدرسه شناختی، چه نوع مدرسه‌ای است؟

این نوع از مدرسه مدل و سبک نوینی از مدرسه محسوب می شود که از سده ۷۰ با الگو برداری از مدارس فنلاند و کشورهای اروپایی و با تکیه بر اصول فبک در کشور پایه گذاری شده است.


این مطلب را از دست ندهید: بکارگیری روش میزان در بهترین دبستان تهران


اصول اولیه مدرسه شناختی، بر مبنای سبک فرزند پروری شکل گرفته است، به گونه ای که؛ کودک آزاد، کودک خلاق، کودک سخنگو، کودک پرسشگر، کودک جسور، کودک محرک محصول این نوع از مدرسه است.


مرکز آموزشی علامه امینی را بیشتر بشناسید: معرفی پیش‌دبستان و دبستان علامه امینی


به جرات می توان گفت؛ تکلیف‌های مرسوم خسته کننده و خاک خورده آموزش سنتی دیگر در این مدارس جایی ندارند.

در مدرسه شناختی، سیستم معلم و شاگرد به مدل تسهیلگر تبدیل شده است.


بیشتر بدانید: تکلیف منزل و روش‌ تدریس دبستان علامه امینی؛ بهترین دبستان پسرانه


تسهیلگر در واقع به این معناست که یکی از کودکانی که با نرمش و آرامش و بسیار استادانه و بر اساس اصول روانشناسی دیگر کودکان را به سمت و سویی که خود در آن حرکت میکنند سوق میدهد.

والدین در این سبک از مدرسه شناختی، از جمله مدرسه علامه امینی (ره) نقش اساسی دارند. با اصلاح سبک فرزند پروری بر اساس مدل شناختی، مدرسه کیفی و تئوری انتخاب مسیر کودک را برای رشد باز میکنند.

بدیهی است در چنین مدارسی کتابهای کمک آموزشی، کلاسهای تک درس و کنکور، معلم خصوصی و … رنگ باخته‌اند و سیاستهای کاسب کارانه ی برخی ماهی‌گیران عرصه آموزش کاربردی ندارد.


ببینید: تصاویری از فعالیت غنچه‌های دبستان علامه امینی 


در مدرسه شناختی، کودک در مثلث تسهیلگر، والدین و کودک قرار گرفته و بدون متحمل شدن فشار، تنها بر مبنای بازی، کشف و جستجو به راه حل مسائل دست پیدا میکند.

آموزش در این نوع مدارس بر مبنای اصول روانشناسی طراحی شده و با همراهی حداقل یک روانشناس در کنار مربی نکات آموزشی، سرفصل دروس، شیوه برخورد و حتی گفتار مربی تحت مراقبت دقیق بررسی میشود.

مروری کوتاه بر روش میزان

 

روش میزان، روشی کاملا شاگرد محور بوده و  مرکز ثقل، فرآیند یادگیری است که در این شیوه به یادگیرندگان استقلال و مسئولیت لازم برای کشف مفاهیم و برقراری ارتباط بین آنها داده می‌شود.

در این روش، دانش آموزان تشویق می‌شوند تا به کمک پرسش‌ها و راهنمایی‌‌های معلم به درک و فهم مطالب برسند.


بیشتر بدانید: تفاوت روش ميزان با ساير مدارس


معلم پاسخگوی تمام سؤال‌های شاگردان نیست، بلکه زمینه مناسب را فراهم کرده تا آنان خود به پاسخ لازم برسند.

ایجاد مهارت‌های خوب درک کردن مانند خوب دیدن، شنیدن و لمس کردن، جمع آوری داده‌ها، فرضیه‌سازی، آزمایش فرضیه‌ها، نتیجه‌گیری و انتقال مطالب در موقعیت‌‌های جدید از عناصر مهم روش یادگیری اکتشافی است.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه