کد خبر: 14619
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1398 - 14:41

کدام رشته‌های علوم انسانی شما را پولدار می‌کند؟! +معرفی دروس تخصصی و عمومی رشته انسانی

بسیاری از افراد رشته علوم انسانی را رشته خوبی چه از لحاظ آینده شغلی و چه از لحاظ کسب درآمد نمی‌دانند، اما آیا می‌دانستید فارغ‌التحصیلان این رشته نیز می‌توانند درآمدهای نجومی داشته باشند!

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: گروه آزمایشی ادبیات و علوم انسانی نیز همانند سایر رشته‌های موجود برای خود زیرگروه‌ها و زیرمجموعه‌هایی را دارد که می‌توان آن را به پنج زیرگروه کرد که به تناسب رشته های موجود در آنها، ضرایب دروس تخصصی تغییر می کند.

جالب است بدانید که؛ در این میان برخی از رشته‌ها کاملا تخصصی بوده و صرفا از ادبیات و علوم انسانی می‌توان به آنها راه یافت اما برخی از دیگر رشته‌ها با سایر گروه‌های آزمایشی، مشترکند.






معرفی دروس تخصصی رشته انسانی

  • ریاضی
  • اقتصاد
  • علوم و فنون ادبی
  • زبان عربی
  • علوم اجتماعی
  • تاریخ و جغرافیا
  • علوم اجتماعی
  • فلسفه و منطق
  • روانشناسی

معرفی دروس عمومی رشته انسانی

  • زبان و ادبیات فارسی با ضریب ۴
  • زبان عربی با ضریب ۲
  • فرهنگ و معارف اسلامی با ضریب ۳
  • زبان خارجی با ضریب ۲ (انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی، ایتالیایی)

معرفی رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی

رشته‌های دانشگاهی علوم انسانی که افراد پس از کسب رتبه لازم و قبولی در کنکور می‌توانند آن‌ها را در دانشگاه‌های مختلف و بزرگ انتخاب کنند و به تحصیل در آن‌ها بپردازند بطور معمول تا مقاطع مختلف از جمله؛ کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته ادامه دارد.

معرفی رشته‌های دانشگاهی انسانی در مقطع کاردانی

کاردانی باستان شناسی، کاردانی تربیت معلم قرآن مجید، کاردانی علمی – کاربردی اشتغال، کاردانی علمی – کاربردی اقتصاد کار و بهره وری، کاردانی علمی – کاربردی روابط کار، کاردانی مربی کودک، کاردانی امور تربیتی، کاردانی آموزش و پرورش کودکان استثنایی، کاردانی آموزش زبان و ادبیات فارسی، کاردانی آموزش دینی و عربی، کاردانی متصدی امور آموزشی، کاردانی مطالعات اجتماعی، کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی، کاردانی مدیریت صنعت جهانگردی، کاردانی علمی – کاربردی خدمات پرورشی.

معرفی رشته‌های دانشگاهی انسانی در مقطع کارشناسی

آمار، آموزش ابتدایی، ادیان و مذاهب، باستان شناسی، تاریخ، تاریخ اسلام، حقوق، خبرنگاری، دبیری الهیات و معارف اسلامی، دبیری تاریخ، آموزش تربیت بدنی، جغرافیا، دبیری جغرافیا، دبیری زبان و ادبیات عربی، دبیری علوم اجتماعی، روابط عمومی، روزنامه نگاری، زبان و ادبیات ترکی آذری، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات کردی، علوم ارتباطات اجتماعی، علوم تربیتی، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات، مطالعات خانواده، فقه و حقوق امامی، فلسفه، زبان شناسی، مترجمی زبان عربی، ایران شناسی، فرهنگ و معارف اسلامی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگری اجتماعی، تعاون و رفاه اجتماعی، مردم شناسی.

پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی را بشناسید

رشته علوم انسانی معمولا دانشجویان را برای ادامه تحصیل و انتخاب رشته با مشکل روبرو می‌سازد که شاید اصلی‌ترین دلیل آن را داشتن 80 شاخه مختلف دانشگاهی دانست که افراد را دچار سردرگمی می‌کند، اما چاره کار کجاست و این مشکل چطور حل می‌شود؟

باید این موضوع را درنظر داشته باشید که اگر بخواهید انتخاب بهتری داشته باشید، بعد از شرط اول که علاقه است، باید بدانید که بازار کار کدام رشته‌ها بهتر است؟

بعنوان مثال؛ شاید فردی علاقه بسیاری به رشته جغرافیا داشته باشد اما باید به آینده شغلی رشته انسانی در این شاخه نیز توجه کند، زیرا اگر بازار کار رشته جغرافیا جالب و آنگونه که تصور می‌شود، نباشد غیر از دانش و مهارتی که در طول تحصیل این رشته کسب کرده است، متوجه می شود که عمر و سرمایه خود را به هدر داده و زمان نیز به عقب برنخواهد گشت.

اما باید بدانید که؛ در میان رشته‌های علوم انسانی که در ایران تدریس می‌شود، رشته های حسابداری، مدیریت، حقوق و در عصر جدید روانشناسی و علوم تربیتی، از بازار خوب و پردرآمدتری برخوردار هستند، البته باید این نکته را نیز درنظر بگیرید که، این امکان وجود دارد که در کشورهای دیگر، همانند روسیه، سایر زیرشاخه های این رشته از بازار کار خوبی برخوردار باشند و از این رو در ادامه به معرفی بازار کار و آینده شغلی برخی از پرطرفدارترین رشته‌های علوم انسانی می‌پردازیم:

آینده شغلی دانش‌آموختگان رشته انسانی در شاخه مدیریت

باید به این نکته توجه کنید که؛ در زمان فارغ التحصیل در رشته مدیریت، نباید انتظار داشته باشید که به راحتی رئیس یک شرکت و یا حتی مدیر یک کارخانه شوید، اندکی صبر و تجربه لازم است!

علاقمندان به این رشته پس از اخذ مدرک تحصیلی خود باید در مراحل اولیه و ابتدایی، در رده‌های پایین مدیریتی شروع به کار کنند و اگر پشتکار نیز داشته باشند، باید مطمئن شوند که در آینده یک مدیرموفق و ثروتمند خواهند شد، زیرا در مدیریت حرف اول را تجربه می زند.

اما بهترین نقطه‌ای که می‌توان از آن شروع کرد این است که؛ دانش پژوهان می توانند، به عنوان مسئول تدارکات، امور مالی و کارگزینی و یا بازاریابی وارد بازار کار شوند.

آینده شغلی دانش‌آموختگان رشته انسانی در شاخه حقوق

همانطور که می‌دانید؛ داشتن هوش و ذکاوت در رشته حقوق حرف اول را برای داشتن آینده ای بهتر می زند و از این رو فارغ التحصیلان این رشته نیز با کسب تجربه می توانند آینده درخشانی را برای خود رقم بزنند.

فارغ التحصیلان این رشته خواهند توانست در ارگان‌های دولتی نظیر دادگاه‌ها، دادسراها، محضرهای مختلف، بعنوان یک وکیل یا مشاور و در رده بالاتر نیز به عنوان قاضی مشغول به فعالیت شوند.

همچنین از طرفی این افراد می‌توانند، با کسب تجربه و داشتن سرمایه برای خود، دفتر وکالت بزنند و با توجه به اینکه وکالت یکی از شغل‌های آزاد در جامعه محسوب می‌شود، به جرئت می توان گفت این روزها درآمد وکلا بیش از درآمد پزشکان است.

آینده شغلی دانش‌آموختگان رشته انسانی در شاخه حسابداری

در یک کلام می‌توان گفت؛ در حال حاضر داغ ترین بازار کار در رشته علوم انسانی مربوط رشته حسابداری است، بله درست خواندید؛ طبق آمار و گزارشات متعدد و منتشر شده؛ تعداد فارغ التحصیلان بیکار این رشته نسبت به سایر رشته ها بسیار کمتر است، زیرا همانطور که می‌دانید؛ از یک سوپرمارکت گرفته تا یک کارخانه به یک یا چند حسابدار احتیاج دارند و از این‌رو، فرصت شغلی برای یک حسابدار بسیار زیاد است و از پایین ترین شغل تا بالاترین شغل درجامعه را در بر می گیرد که با توجه به این شرایط، فارغ التحصیلان این رشته می توانند در طیف گسترده ای به عنوان (حسابدار، حسابرس، استاد دانشگاه، مدیر مالی، کارشناس امور مالیاتی، کارمند بانک، رئیس بانک، کارشناس پشتیبانی نرم افزارهای حسابداری، کارشناس گمرک و… ) به فعالیت بپردازند.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه