کد خبر: 8978
تاریخ انتشار: 18 فروردین 1398 - 17:20

جدیدترین رتبه‌بندی مدارس براساس اطلاعات وزارت آموزش و پرورش

مدارس و بویژه مدارس متوسطه را می توان با شاخص های گوناگونی سنجید و آن ها را براساس این شاخص ها رتبه بندی کرد.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: مدارس را می توان با شاخص های گوناگونی سنجید، آن ها را رتبه بندی کرد و به آن ها لقب مدارس برتر و یا ممتاز را داد.

اگر بخواهیم بصورت کلی نگاهی به رتبه بندی و تقسیم بندی مدارس بیاندازیم، می توانیم به تقسیم بندی آن ها از نظر نوع تاسیس و خدماتی که ارائه می دهند، رتبه بندی که براساس وزارت آموزش و پرورش برمبنای نوع خدمات و ساختار مدارس در جهت تعیین رتبه بین دیگر مدارس و میزان شهریه دریافتی آن ها دارد، رتبه بندی جهانی مدارس که معمولا براساس میزان قبولی آنها در دانشگاه ها سنجیده می شود و در نهایت رتبه بندی مدارس بویژه دبیرستان ها در کسب موفقیت در المپیادها، بپردازیم.

انواع مدارس از نظر آموزش و پرورش

سازمان آموزش و پرورش مدارس را از نظر نوع مدیریت و تاسیس تقسیم بندی و رتبه بندی کرده است که از این رو با چهار نوع دسته‌ بندی و رتبه بندی مدارس رو به‌ رو هستيم:

  • دولتی
  • غيردولتی
  • شاهد 
  • هيات امنايی

مدارس دولتی

مدارسی که از طرف دولت و با هزینه دولتی تأسیس و تجهیز شده باشد و کلیه امور آموزشی، پرورشی، مالی و اداری آن توسط دولت تامین می شود.

مدارس غيردولتی

مدرسه غیردولتی که با دریافت شهریه از دانش‌آموزان اداره می‌شود و مطابق اهداف، ضوابط، برنامه‌ها، دستورالعمل‌های عمومی، از طریق مشارکت‌های مردمی و با نظارت وزارت آموزش و پرورش، تأسیس و اداره می‌شود. این مدارس معمولا با برگزاری آزمون ورودی دانش آموزان خود را انتخاب می کنند.

مدارس شاهد

مدرسه شاهد ويژه خانواده شهدا و ايثارگران محسوب می شود كه البته فرزندان غيرشاهد نيز با قيد شرايطی می توانند در این مدارس ثبت‌ نام كنند.

مدارس هيئت امنايی

مدرسه هيئت امنايی، نوعی مدرسه، بين ساختار مدارس دولتی و غيردولتی است و هدف از تشكيل این مدارس كمتر شدن وابستگی مالی مدارس به دولت و مشاركت مردم در اداره‌ مدارس بوده است.

رتبه بندی مدارس توسط سازمان مدارس غیردولتی

رتبه بندی مدارس در پی موفق نبودن نظارت بر کیفیت و خدمات ارایه شده توسط سازمان مدارس غیرانتفاعی که زیر نظر اداره آموزش و پرورش فعالیت می کند و لزوم در معرض دید قرار دادن شهریه مصوب برای خانواده ها توسط سازمان مدارس غیردولتی در سال 1390 و در راستای ساماندهی شهریه ها تدوین شد که در این مصوبه تعیین شهریه مدارس غیردولتی براساس ماده 15 قانون این مدارس، نیازمند یک الگوی واحد است و معمولا شامل شش قسمت می شود، که عبارتند از:

  •  خدمات آموزشی
  • تجهیزات
  • فوق برنامه
  • نیروی انسانی
  • موقعیت محلی
  • نرخ تورم

از اهداف نهایی طرح رتبه بندی مدارس غیرانتفاعی می توان به؛ فراهم کردن زمینه مناسب برای شفاف سازی فعالیت های مدارس غیردولتی، فراهم شدن زمینه های ارزشیابی عملکرد مدارس، ایجاد شرایط مناسب جهت تعالی و ارتقا کیفیت مستمر مدارس غیردولتی و ایجاد وحدت رویه در فعالیت های مدارس در راستای ارتقای مستمر کیفیت و بهبود عملکرد آنان در راستای مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد.

شاخص های رتبه بندی مدارس غیردولتی

کارگروه رتبه بندی مدارس غیردولتی سازمان آموزش و پرورش به منظور تدوین شاخص های رتبه بندی مدارس غیردولتی تشکیل شد و براساس این شاخص ها، مدارس غیردولتی دوره اول و دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه به سه سطح عالی،خوب و متوسط رتبه بندی شوند.

رتبه جهانی ایران در رتبه بندی مدارس

جالب است بدانید رتبه بندی مدارس کشور صرفا براساس شاخصه ورود دانش آموزان آن مدارس به دانشگاه ها است که براین اساس چندی پیش برای نخستین بار آماری از رتبه بندی مدارس جهان در سال 2015  منتشر شد و در آن کیفیت آموزش و پرورش را در دنیا به نمایش گذاشته شده است .


دبیرستان علامه امینی را بیشتر بشناسید: نتايج درخشان كنكور سراسری ۹۷


این رتبه بندی، مجموعی از ارزیابی‌های بین المللی، نظیر آزمون پیزا OECD ، آزمون TIMSS اجرا شده توسط دانشگاهیان ایالات متحده آمریکا و آزمون TERCE در امریکا لاتین است که کیفیت آموزشی را در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بررسی می‌کند و حضور ایران در آن را می توان حائز توجه دانست، بگونه ای که اتاق فکر اقتصادی OECD دراین باره نوشته است:

مقایسه نمره آزمون 76 کشور نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی میان رشد اقتصادی و وضعیت آموزش و پرورش کشورهای مختلف دنیا وجود دارد.

طبق این آمار کشورهای آسیایی در بالای این جدول و کشورهای آفریقایی پایین ترین رتبه را در این رده بندی کسب کرده اند و جالب است بدانید، مدارس سنگاپور در رأس این رده‌بندی و پس از آن نیز هنگ‌کنگ قرار گرفته است و در مقابل در پایین ترین رده‌بندی این آمار کشور آفریقایی غنا خودنمایی می کند.

کشور انگلستان نیز در میان کشورهای اروپایی توانسته رتبه 28 را کسب نماید و آمریکا نیز در رتبه 29 قرار گرفته است.

کشور عزیزمان ایران نیز در پایین جدول رتبه‌بندی مدارس جهان قرار گرفته است و توانسته رتبه 51 را از میان 76 کشور دنیا به خود اختصاص دهد.

جالب است بدانید؛ در میان کشورهای همسایه‌ ایران، کشور ترکیه توانسته است با کسب رتبه 41 ، عملکرد بهتری را ارائه دهد و ارمنستان نیز با کسب رتبه 50 در این رده بندی یک پله بالاتر از ایران قرار گرفته است.


دبیرستان علامه امینی را بیشتر بشناسید: نتایج آزمون المپیادهای علمی کشور در سال تحصیلی ۹۸-۹۷

رتبه بندی مدارس براساس نتایج المپیاد

اگر بخواهیم مدارس بویژه مدارس تهران را براساس نتایجی که در المپیاد کسب کرده اند رتبه بندی کنیم و براین اساس بهترین و برترین مدرسه را با توجه به بخشنامه های آموزش و پرورش و باشگاه دانش پژوهان در سال تحصیلی 97-96 معرفی کنیم، نام دبیرستان علامه امینی را در رتبه دوم می بینیم که خودنمایی می کند.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه