کد خبر: 15787
تاریخ انتشار: 7 بهمن 1399 - 16:43

آیا می‌توان نقاشی کودکان را نقد کرد؟

بسیاری از مردم و تحلیل گران معتقدند که کودکان حرف‌های خود را با نقاشی‌هایشان می‌زنند، اما آیا واقعا می‌توان با نقد و تفسیر نقاشی‌ها به اصل ماجرا پی برد؟!

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: برخی از صاحب نظران بر این امر معتقدند که نقاشی کودکان را می‌توان به راحتی نقد و تفسیر کرد و حتی برای آن بازه سنی و نوع تعیین کرده اند.

بعنوان مثال نقاشی‌های خط خطی که توسط کودکان ۲ تا ۴ سال کشیده می‌شود یک نوع نقد و تفسیر، نوع رنگ‌بندی و ترسیم اشکال ساده توسط کودکان ۴ تا ۷ سال تفسیر مختص به خود و نقاشی‌ها و طراحی‌هایی که توسط کودکان بالای ۷ سال کشیده می‌شود نیز برای خود تفسیر و معنای مشخص و جداگانه‌ای دارد.

برخی نیز برای تفسیر نقاشی‌ها آن‌ها را به جنسیت کودکان نسبت می‌دهد و احساساتی که قصد دارند آن را در نقاشی خود به نمایش بگذارند.

علاوه بر این موارد انتخاب رنگ ها، موقعیت ترسیم نقاشی در صفحه و معانی اشکال از جمله مواردی است که بسیاری قصد دارند آن را وسیله‌ای برای بررسی و نقد نقاشی کودکان قرار دهد که این موضوع از سوی برخی صاحبنظران درست است و از نظر برخی دیگر نادرست تلقی می‌شود.

این صاحبنظران بر این امر معتقدند که نقاشی کودکان صرفا تولیدات آن‌ها هستند و بنوعی نباید آن‌ها را مورد نقد و تفسیر قرار داد، حداقل تا زمانی که خود کودک نخواسته و قصد ندارد تا درباره نقاشی و احساساتی که در آن ترسیم کرده است صحبت کند.

پس موارد دریافتی از سوی والدین و یا دیگر بزرگسالان درباره آن نقاشی بی‌فایده است.

دبستان علامه امینی درباره نقد نقاشی‌های دانش آموزان چه می‌گوید؟

نقاشی‌ها نوعی تولیدات آنی محسوب می‌شوند که به واسطه این موضوع تفسیر آن‌ها از سوی دیگران بخصوص والدین و انسان‌های بالغی که دیدشان به واسطه سن، ترس‌ها و کارها و اعمال روزانه تغییر کرده امری بی‌فایده تلقی می‌شود.

از این بابت شاید بتوان اینگونه نتیجه گیری کرد که نقاشی‌ها صرفا گویای شخصیت در حال ساخت کودکان هستند، به این معنا که بعنوان مثال اگر کودکی ۲ درخت تنومند را در کنار دو نهال به تصویر کشیده است شاید قصد دارد تا یک خانواده را ترسیم کند.

توصیه‌ای که دبستان علامه امینی در اینباره برای شما دارد، این است که تا حد امکان سعی کنید تا نقاشی کودکان را نقد نکنید بلکه از کودک درخواست کنید تا آن چیزی که ترسیم کرده است و هدف آن را برای شما تعریف کند و توضیح دهد و در نهایت قضاوت را به گفته‌هایی که از وی شنیده‌اید، بسپارید.



 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه