کد خبر: 13743
تاریخ انتشار: 8 دی 1398 - 17:06

بررسی روش آموزشی دانشگاه پیام نور +تاریخچه این دانشگاه

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: پذیرش در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور آرزوی هر داوطلب کنکوری است که با تلاش به آن هدف خواهد رسید اما در میان دانشگاه‌های موجود در کشور که نامشان می‌شنویم، دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه‌هایی است که با روشی متفاوت از سایر دانشگاه اقدام به پذیرش دانشجو و تدریس می‌کند که موسسه آموزشی علامه امینی (ره) قصد دارد تا در ادامه به معرفی این دانشگاه و نحوه آموزش آن بپردازد.

تاریخچه شکل‌گیری دانشگاه پیام نور

همانطور که می‌دانید دانشگاه پیام نور یکی از دانشگاه‌های ایران محسوب می‌شود که همه ساله در مقاطع مختلف اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند.


معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه تهران؛ دانشگاه مادر کشور


این دانشگاه براساس روش آموزش باز و از راه دور و نیمه‌حضوری فعالیت می‌کند که دامنهٔ وسیعی از رشته‌های مختلف را به‌طور متفاوت ارائه می‌دهند و براساس تصمیمات جلسات 94 مورخ 27/8/65 و97 مورخ 25/9/65 شورای عالی انقلاب فرهنگی عملاً با پذیرش اولین گروه دانشجو در مهرماه 1367 تأسیس شد.

دانشگاه پیام نور پس از تأسیس، با پذیرش اولین گروه دانشجویی خود در 5 رشته تحصیلی و در 28 مرکز باقیمانده از دانشگاه ابوریحان بیرونی ودانشگاه آزاد ایران از مهرماه سال تحصیلی 68-1367 فعالیت آموزشی خود را‌ آغاز کرد.

آموزش باز به چه معناست؟

اصطلاح آموزش باز بیشتر نوعی نگرش به نظام آموزشی است که مطابق نیازهای یادگیرنده طراحی  می شود و سعی می کند موانع را از سرراه آموزش یادگیری بردارد البته هم نظام آموزش از راه دور و هم نظام سنتی و رسوم می تواند براین تعریف باز یا بسته باشد که در ادامه به برخی از ویژگی‌های این نوع آموزش اشاره خواهیم کرد:

  • فردی و خصوصی کردن یادگیری ( در این نظام یادگیرنده تعیین کننده زمان ومکان یادگیری متناسب با استعدادها و علایق و به طور کلی توانایی ها و ویژگی های فردی خود باشد)
  • جدایی یاددهنده و یادگیرنده (معلم و شاگرد) از یکدیگر، هم از نظر فیزیکی و هم از نظر زمانی
  • ارایه آموزش به وسیله سازمان نه معلم
  •  استفاده از فناوری در آموزش با به کارگیری ابزارهای ارتباطی جدید برای آموزش
  • تأمین ارتباط دو سویه میان سازمان یاددهنده (معلم) و یادگیرنده
  • ارائه و تشکیل کلاس‌های رفع اشکال فردی و گروهی و ممنوعیت تشکیل کلاس‌های آموزشی صرفا حضوری
  • مشارکت معلم در شکل صنعتی شده فرایند یادگیری ـ یاددهی به عنوان عامل اصلی

معرفی دانشگاه صنعتی شریف؛ دانشگاه ام‌آی‌تی ایران +افتخارات این دانشگاه


 آموزش نیمه حضوری در دانشگاه پیام نور به چه شکل است؟

طبق تعاریف، آموزش نیمه حضوری نظامی آموزشی است که، با بهره گیری از فناوری آموزشی، استفاده از کتابهای درسی خودآموز و دانشجو محوری در یادگیری، ضرورت حضور دانشجو در کلاسهای درسی را کاهش میدهد و در واقع، در این نوع آموزش عملاٌ می توان کلاسهای تدریس را به کلاسهای مرور درس و رفع اشکال گروهی تبدیل کرد.


نگاهی به دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ دانشگاه پلی‌تکنیک تهران + دانشکده‌ها و رشته‌های این دانشگاه


دانشجو محوری، امکان مطالعه مستقل، پوشش فراگیر، ارائه دروس در وقت کمتر از لحاظ حضور ضروری دانشجو و در نتیجه کاهش هزینه‌ها و وابستگی کمتر به الزامات آموزشی نسبت به روشهای مرسوم و در عین حال اثربخشی آموزش از مزایای شمرده شده برای این سبک از آموزش شمرده شده است.

آموزش نیمه حضوری نیز؛ عبارت است از سازماندهی به فرایند یاددهی ـ یادگیری، به گونه‌ای که هر مرکز آموزشی در انتخاب و کاربرد راهکارهایی برای استفاده از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه‏ و سایر وسایل ارتباط جمعی توانا باشد.

در این نوع آموزش، بهره‏‌گیری از فناوری‏ اطلاعات و ارتباطات (ICT) فرایند یادگیری را با مشارکت خود یادگیرندگان تسهیل می‌کند.

رتبه دانشگاه پیام نور در دنیا و ایران

دانشگاه پیام نور بزرگترین شبکه آموزش عالی دولتی در کشور محسوب می‌شود که طبق رتبه‌بندی جدید گروه QS دانشگاه پیام‌ نور بیست و دومین دانشگاه برتر ایران محسوب می‌شود البته طبق رتبه‌بندی وبومتریکس دانشگاه پیام ‌نور پنجمین دانشگاه برتر ایران و دویست و سی و دومین دانشگاه برتر آسیاست .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه