کد خبر: 13377
تاریخ انتشار: 27 آذر 1398 - 16:29

معرفی جامع دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی +افتخارات این دانشگاه

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی یکی از باسابقه ترین دانشگاه های ایران در زمینه رشته‌های فنی و مهندسی شناخته می‌شود.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: یکی از دانشگاه‌های دولتی که داوطلبان کنکور در مقاطع مختلف برای ورود به آن بنوعی سرودست می‌شکنند، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است که امروز موسسه آموزشی علامه امینی قصد دارد به معرفی آن بپردازد.

تاریخچه شکل‌گیری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نخستین دانشگاه صنعتی و یکی از باسابقه ترین دانشگاه های ایران در زمینه رشته‌های فنی و مهندسی شناخته می‌شود که توانست در سال ۱۳۹۲ در بین پنج دانشگاه صنعتی برتر ایران قرار گیرد.

هستۀ اولیۀ این دانشگاه، دانشکدۀ مخابرات بوده که در سال ۱۳۰۷ شمسی در محل فعلی دانشکدۀ مهندسی برق دانشگاه تأسیس و در سال ۱۳۱۸ اساسنامۀ آن به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسیده است.


دانشگاه علم و صنعت ایران؛ اولین مؤسسهٔ آموزش عالی در کشور + معرفی گرایش‌ها و دانشکده‌ها


 این دانشگاه از جمله دانشگاه های دولتی ایران است که دانشکده‌های آن به صورت غیرمتمرکز در شهر تهران قرار گرفته‌اند که با تصویب شورای انقلاب فرهنگی این دانشگاه در سال ۱۳۵۹ با ادغام ۹ مرکز آموزش عالی (مؤسسه عالی تکنیکوم نفیسی (مؤسس مهندس حبیب نفیسی)، مدرسه عالی فنی، دانشکده نقشه‌برداری، مؤسسه آبشناسی، دانشکده هواشناسی و علوم جو، دانشکده مخابرات، مدرسه عالی ساختمان، دانشگاه کار و پیشه، تربیت دبیر فنی پلی تکنیک تهران، دانشگاه علوم و فنون مجتمع آموزشی وزارت راه، مجتمع تکنولوژی تهران و مدرسه عالی تلویزیون و سینما) به شکل کنونی تشکیل شد و سپس در سال ۱۳۶۲ نام این دانشگاه به «دانشگاه فنی و مهندسی» تغییر پیدا کرد و در نهایت در سال ۱۳۶۷ به نام خواجه نصیرالدین طوسی، دانشمند ایرانی تغییر نام  داد.


معرفی دانشکده‌ها و رشته‌های تحصیلی دانشگاه تهران؛ دانشگاه مادر کشور


دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی دارای  ۲ قطب علمی، ۱۹۴ آزمایشگاه پژوهشی و آموزشی، ۱۳ مرکز پژوهشی، ۳ گروه پژوهشی، ۶ پژوهشکده، ۱۱ شرکت دانش بنیان و ۲۸ شرکت مرکز رشد است که در زمینه‌های تخصصی دانشگاه فعالیت می‌كنند و در حال حاضر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با ۱۱ دانشکده، به فعالیت‌های پربار آموزشی خود در رشته‌هایی همچون؛ مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی هوافضا، مهندسی صنایع، مهندسی نقشه‌برداری، مهندسی کامپیوتر، مهندسی و علم مواد، ریاضی، فیزیک و … به فعالیت می‌پردازد.

رتبه‌بندی‌ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در منابع معتبر

طبق آمار منتشر شده از سوی پایگاه‌های معتبر برای رتبه‌بندی دانشگاه‌ها در جهان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی پیشرفت و رشد محسوسی داشته است که براین اساس؛ طبق آمارِ پایگاه رتبه‌بندی ISI، این دانشگاه در شمار ۱درصد تولیدکنندگان علم در دنیا معرفی شده است و همچنین؛


معرفی دانشگاه صنعتی شریف؛ دانشگاه ام‌آی‌تی ایران +افتخارات این دانشگاه


  • در رتبه‌بندی نشریه تایمز در سال ۲۰۱۶، در ردهٔ ۶۰۱ تا ۸۰۰ دانشگاه برتر جهان و در بین ۷ دانشگاه برتر ایران قرار گرفت.
  • طبق رتبه‌بندی NTU در سال ۲۰۱۶ دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی در جایگاه ۱۴۶ جهان قرار گرفت.
  • در رتبه‌بندی بین‌المللی مؤسسۀ تایمز در سال ۲۰۱۷، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را جزء ۶ دانشگاه برتر ایران می‌داند.
  • در رتبه‌بندی نشریه تایمز در سال ۲۰۱۸ این دانشگاه در جایگاه ۶۰۱ تا ۸۰۰ جهان و در رتبه ۱۷۳ آسیا و در بین ۵ دانشگاه برتر ایران و بالاتر از دانشگاه‌هایی همچون شریف و تهران قرار گرفت.
  • در رتبه‌بندی موضوعی تایمز در سال ۲۰۱۸ در رشته‌های فیزیک و نجوم، شیمی محض و مهندسی عمومی در جایگاه سوم ایران، در رشته‌های مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و هوافضا، مهندسی برق و ریاضی و آمار در جایگاه چهارم و در رشته علوم کامپیوتر در جایگاه دوم کشور قرار گرفت.
  • طبق نظام رتبه‌بندی URAP این دانشگاه در زمینه علوم فنی – مهندسی، رایانه و فناوری در جایگاه ۴۶۰ جهان قرار گرفت.
  • در جدیدترین رتبه‌بندی لایدن (CWTS Leiden Ranking) دانشگاه خواجه نصیر در زمینه علوم فنی مهندسی در بین ۱۰ دانشگاه برتر ایران و در جایگاه ۱۶۱ آسیا و ۳۶۸ جهان قرار گرفت.

دفتر مرکزی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دانشکده‌ها

دفتر مرکزی دانشگاه در خیابان میرداماد قرار دارد و دانشکده‌ها و خوابگاه‌های این دانشگاه در چندین نقطۀ شهر تهران پراکنده شده‌اند، البته گفتنی است؛ قدمت برخی از دانشکده‌‌های این دانشگاه به چندین دهه قبل باز می‌گردد:


نگاهی به دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ دانشگاه پلی‌تکنیک تهران + دانشکده‌ها و رشته‌های این دانشگاه


  • دانشکده‌های مهندسی برق و مهندسی کامپیوتر، در سیدخندان
  • دانشکده‌های فیزیک و شیمی، ‌در خیابان شریعتی (جلفا)
  • دانشکده‌های مهندسی عمران و مهندسی نقشه‌برداری، در خیابان ولی‌عصر
  • دانشکده‌های مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع و مهندسی و علم مواد، در خیابان ملاصدرا
  • دانشکده‌های مهندسی هوافضا و ریاضی، در تهرانپارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه