کد خبر: 11132
تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1398 - 10:12

هشدار؛ این مواد غذایی برای کنکوری ها ممنوع است!/ بهترین تغذیه برای دوازدهمی ها چیست؟

متخصصان تغذیه به داوطلبان کنکوری هشدار می دهند که در زمان کار یا مطالعه غذا نخورند.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: داوطلبین کنکور بخصوص دانش آموزان دوازدهمی که برای بار اول است در کنکور و محیط این آزمون قرار می گیرند باید دقت بیشتری بر تغذیه خود و زمان آن داشته باشند و از طرفی والدین نیز باید توجه خود را در این زمینه چند برابر کنند. اما چطور، این دانش آموزان باید در دوران کنکور چه بخورند و یا دور کدام خوراکی ها را خط بکشند که در ادامه به این موضوع می پردازیم.


زمان برگزاری کنکور سراسری ۹۸ به تعویق نمی افتد


بهترین تغذیه برای کنکوری ها

تغذیه مناسب در دوران کنکور بسیار مهم است و معمولا به داوطلبان توصیه می شود در این روزها هیچ وعده غذایی را از برنامه خود حذف نکنند.



بسیاری از داوطلبان کنکور، در دوران مطالعه، به وعده غذایی صبحانه اهمیتی نمی‌دهند در صورتی که نخوردن این وعده غذایی مهم، عوارض فراوانی از جمله افت شدید قند خون، سستی و بی حالی، عصبانیت، بی‌حوصلگی، افسردگی و عدم انگیزه مطالعه و در نتیجه افزایش میزان استرس فرد را به دنبال دارد.

برای غذایتان هم درست مانند مطالعتان برنامه ریزی کنید

متخصصان تغذیه به داوطلبان کنکوری و اصولا همه در ایام امتحانات، هشدار می دهند که در زمان کار یا مطالعه غذا نخورند و برای غذا خوردن زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید.


بررسی ویژگی‌های مركز تخصصی كنكور علوم انسانی دبیرستان علامه امینی


علاوه بر وعده های غذایی چند میان وعده هم باید به برنامه غذایی اضافه شود. همچنین آب میوه ، میوه، شیر و لبنیات و ویتامین های گروه B باید در برنامه شان باشد.

داوطلبان کنکور باید مصرف 5 تا 6 وعده غذای سبک را جانشین 3 وعده غذای سنگین و حجیم در روز کنند زیرا افزایش وعده های غذایی سبب کاهش کلسترول خون و سبب می شود قند خون در سطح مناسبی قرار بگیرد.

غذای پر حجم خواب آلودگی و کسالت را به همراه دارد و مانع درس خواندن دانش آموز می شود. مسئله مهم دیگر این است که استرس ، مشکلات گوارشی را تشدید می کند و در این دوران شیوع مشکلات گوارشی مانند یبوست ، درد و نفخ شکم بیشتر میشود که مصرف میوه و سبزی در رفع این مشکلات بسیار موثر است.به این ترتیب تمایل به مصرف مواد غذایی بسیار شیرین مانند شکلات هم تا میزان زیادی کاهش می یابد و مواد مغذی مورد نیاز بدن هم تامین می شود.


بهترین دبیرستان منطقه ۵ چه نتایجی را در کنکور کسب کرده است؟


نکاتی برای تغذیه صحیح کنکوری ها

  • آب زیاد بنوشید، زیرا مصرف آب سبب کاهش افسردگی و خستگی آنان می شود.
  • مصرف مواد حاوی ویتامین E نظیر: جوانه گندم، محصولات تهیه شده از غلات کامل به ویژه نان‌های تهیه شده از گندم و جو و حبوباتی نظیر لوبیا، نخود، عدس، ماش و منابع حیوانی نظیر ساردین، ماهی تن، زرده تخم مرغ، جگر حیوانات جوان، سبزیجات دارای برگ سبز تیره و گوجه فرنگی؛ منجر به اکسیژن رسانی به مغز می شود.
  • مصرف مواد حاوی مواد معدنی هم چون کلسیم، منیزیم، آهن، روی سلنیوم نقش کلیدی  در افزایش توان یادگیری و تقویت نیروی دفاعی و سرعت بخشیدن به روند رشد دارند و عبارتند از گردو، ماهی، مرغ، جگر، گوشت، گندم جوانه زده و محصولات تهیه شده از آردهای سبوس دار.
  • زنجبیل و نعناع با افزایش خون‌رسانی مغزسبب تقویت یادگیری می‌شود.
  • مصرف عسل و خرما همراه با شیر علاوه بر رساندن انرژی به دانش‌آموزان کنکوری به کاهش اضطراب و استرس آنها نیز کمک می‌کند . خرما دارای فسفر و کلسیم فراوان است و مصرف آن موجب سرزندگی سلول‌های عصبی و تقویت مغز می‌شود .
  •  بهترین میان‌وعده آب هویج است که موجب افزایش تمرکز می‌شود.
  • مصرف انواع مرکبات و میوه‌هایی مانند موز که سرشار از سروتونین است موجب آرامش آنها می‌شود.
  • سبزیجات تازه باعث می شود که افراد کمتر دچار فراموشی و تضعیف حافظه می‌شوند.
  • مصرف غذاهای آرام‌بخشی چون شیر، ماست، دوغ، سوپ جو، سوپ تره فرنگی و سوپ قارچ را در شب قبل از امتحان.

هشدار جدی سازمان سنجش به داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۸


در روزهای کنکور از خوردن این مواد غذایی خوداری کنید

پرهیز در استفاده از قندهای ساده مانند قند، شکر، مربا، نوشابه و شکلات نیز در حفظ آرامش و تمرکز داوطلبان تاثیر دارد.

مصرف اینگونه مواد سبب بالا رفتن ناگهانی قند خون شده که با بالارفتن سطح انسولین متعاقب آن افت قند خون، خستگی، بی حوصلگی و سردرد را در پی خواهد داشت که برای داوطلبان کنکور مصرف آنها توصیه نمی شود و به جای آن مواد حاوی فیبر مانند خرما به عنوان یک منبع مناسب تأمین قند خون توصیه می شود.

البته ممکن است در مورد شکلات تلخ برای افراد سؤالاتی ایجاد شود که توضیح من در این باره این است که خوردن شکلات تلخ در صورتی که شخص در خوردن آن زیاده روی نکند به اندازه مصرف انواع شکلات، مشکل ساز نیست.


المپیاد یا کنکور؟؛ مسئله این است!


نکته حائز اهمیت در این مورد این است که اولا این نوع شکلات عاری از مواد قندی نیست و در ثانی مانند سایر انواع شکلات در تهیه آن از کره و انواع چربی ها استفاده شده است، پس این تفکر غلط را از ذهن خود دور کنید که شکلات تلخ فاقد کالری است یا حتی کالری کمتری دارد زیرا اگر نگاهی به جدول کالری ها بیندازید، متوجه می شوید این شکلات ها نسبت به شکلات های دیگر کالری کمتری ندارند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه