کد خبر: 14041
تاریخ انتشار: 23 دی 1398 - 10:45

چرا در جلسه‌ی آزمون نمی‌توانم تست بزنم؟| مشاوره تحصیلی دبیرستان علامه امینی (ره): بخش اول

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از داوطلبان نسبت به زدن تست و استفاده از تست به عنوان تمرین، در فقر به سر می‌برند.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: درس‌هایم را خوب خوانده‌ام، اما نمی‌دانم چرا در جلسه‌ی آزمون نمی‌توانم تست بزنم؟

مطالب و موضوعاتی شبیه این جمله از سوی داوطلبان و دانش‌آموزانی که خود را برای آزمون سراسری آماده می‌کنند، فراوان شنیده می‌شود.


پانسیون‌ها و اردوهای مطالعاتی دبیرستان علامه امینی (ره)


این گروه از داوطلبان در تحیری نسبت به چرایی وقوع چنین اتفاقاتی به سر می‌برند که تداوم این حیرت سبب خواهد شد تا آرام آرام مسیری را که می‌پیمایند، دچار انحراف شده و طبیعتاً با تکرار کسب نتایج نا‌مطلوب، استرس و نگرانی، جایگزین آرامش و اطمینان‌خاطر شود و کم‌کم با چیره‌شدن خستگی روحی، این گروه از داوطلبان ترجیح دهند به یافته‌های اندک خود قناعت کنند و نتیجه‌ی چنین قناعتی هرگز موفقیت دلخواه در آزمون سراسری نخواهد بود.

مشکل این داوطلبان چیست؟

بررسی کوتاه و ساده‌ پیرامون عملکرد و برنامه‌ی روزانه‌ی این داوطلبان، واقعیت شگفت‌آوری را مشخص می‌کند!

واقعیتی که ممکن است در نگاه اول بسیار ساده به نظر بیاید اما بدون شک، نکته‌ای بسیار عمیق و دقیق است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این گروه از داوطلبان نسبت به زدن تست و استفاده از تست به عنوان تمرین، در فقر به سر می‌برند.

این گروه از داوطلبان مشکل رایج‌شان این است:

همان پرسش‌هایی را که در جلسه‌ی آزمون نتوانسته‌اند پاسخ دهند، در شرایط عادی پس از آزمون، به خوبی و به راحتی جواب می‌دهند.

چند نکته پیرامون تست‌زنی

اگر بخواهیم بصورت خلاصه به این موضوع بپردازیم باید چند نکته را پیرامون تست‌زنی تذکر دهیم و بعد به تشریح یکی از اقسام تست یعنی تست‌زمان‌دار می‌پردازیم.

  • بکوشید پس از انجام هر مطالعه، تعداد کمی تست بزنید؛ (توجه کنید تعداد کم، به طور مشخص 10 تا 15 عدد) این‌کار به شما کمک می‌کند تا با الگوی تستی همان مطلبی که مطالعه کرده‌اید، آشنا شوید و در این صورت ذهن شما نظم منطقی بیش‌تری پیدا خواهد کرد.
  • هرگز به صورت انبوه تست نزنید؛ انبوه زدن تست، مضرات فراوانی دارد. از جمله‌ی این مضرات می‌توان به تلف کردن تست، اتلاف وقت، ایجاد خستگی روحی ناشی از عدم اعتماد‌ به‌نفس و … اشاره کرد.
  • اصولاً تست‌ها را به صورت گزینشی (Random) بزنید؛ این‌کار سبب می‌شود تا تمام موضوع و مبحث مورد مطالعه‌ی شما تحت پوشش تست قرار بگیرد.
  •  حجم تست را کم انتخاب کنید ولی دفعات تکرار را بالا ببرید؛ بالا بردن دفعات تکرار سبب افزایش تمرین و طبیعتاً باعث ماندگاری بیش‌تر مطلب خواهد شد.

اکنون به سخن اصلی خود باز ‌می‌گردیم.

اگر دلایل مرتبط با درست، غلط ‌زدن تست را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بزرگ‌ترین عامل به اشتباه افتادن داوطلبان این است که می‌کوشند سرعت بیش‌تری به خرج دهند و صد‌ البته که این سرعت باعث کاهش دقت را به همراه خواهد شد، اما؛

آیا واقعاً نمی‌توان هم سرعت داشت و هم از دقت لازم و کافی بهره‌مند بود؟

پاسخ این پرسش مثبت است، بدین معنا که هم می توان سرعت داشت و هم می‌توان از دقت کافی برخوردار شد و مهم‌ترین عامل در هم‌گامی سرعت و دقت، زمان است.


سخنی با دانش آموزان سال نهم پیرامون رشته علوم انسانی


محوریت تلاش داوطلب پاسخ‌گویی به تست است، تلفیق دو مقوله‌ی زمان و تست، ما را به تست زمان‌دار می‌رساند و یقیناً تسلط به مهارت استفاده‌ی بهتر از وقت، تنها با پاسخ‌گویی به تست زمان‌دار امکان‌پذیر است.

تست‌زنی در دبیرستان پسرانه علامه امینی چگونه است؟

باید بدانید؛ همه موارد فوق در دبیرستان علامه امینی به دانش آموزان پایه دهم و یازدهم آموزش داده می شود تا آن‌ها بتوانند با انرژی و دقت فراوانی در کنکور سراسری و آزمون های جامع بین المدارس  شرکت کنند.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه