کد خبر: 13394
تاریخ انتشار: 29 آذر 1398 - 16:54

اعلام زمان و شرایط شرکت در المپیادی‌های علمی دانش‌آموزی +جدول

ثبت‌نام آزمون المپیادی‌های علمی کشور در سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ از روز شنبه ۳۰ آذر ماه در ۱۶ رشته آغاز می‌شود.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: المپیاد علمی دانش‌آموزی از جمله آزمون‌هایی محسوب می‌شود که زیر نظر آموزش و پرورش برای شناخت و شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان برگزار می‌شود و این‌ روزها زمان ثبت‌نام برای آن فرا رسیده است که از همین رو موسسه آموزشی علامه امینی (ره) قصد دارد با اعلام زمان زمان و شرایط شرکت در این آزمون؛ ابهامات موجود درباره آن را برطرف سازد.

المپیادی‌های علمی دانش‌آموزی چیست؟

همه ساله آزمونی  توسط باشگاه دانش پژوهان جوان زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش و بخشی از معاونت استعدادهای درخشان در سطح دانش‌آموزان دبیرستانی (تا ۱۸ سال) با عنوان المپیادی‌های علمی دانش‌آموزانی برگزار می‌شود که هدف از برگزاری آن را شکوفایی استعداد دانش‌آموزان ایرانی و در نهایت انتخاب تیمی چند نفره برای شرکت در المپیادهای علمی جهان می‌دانند.


چرایی توجه مرکز آموزشی علامه امینی به المپیادها/ المپیاد؛ بستری برای قبولی در کنکور


المپیادهای علمی دانش‌آموزی در حال حاضر در ۹ رشته ادبی، ریاضی، زیست‌شناسی، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و نجوم و اخترفیزیک و جغرافیا برگزار می‌شود.

زمان ثبت نام المپیادی‌های علمی دانش‌آموزی

ثبت‌نام آزمون المپیادی‌های علمی کشور در سال تحصیلی ۹۹- ۹۸  از روز شنبه ۳۰ آذر ماه در ۱۶ رشته آغاز می‌شود که این ثبت‌نام مربوط به دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم است و مهلت ثبت‌نام در آزمون‌ها تا ۴ دی تعیین شده است و این آزمون‌ها به‌صورت هم‌زمان در سراسر کشور وحوزه‌های خارج از کشور برگزار می‌شود.

گفتنی است؛ داوطلبان شرکت در آزمون المپیادی‌های علمی کشور برای ثبت‌نام باید به سامانه oly.medu.ir مراجعه کنند.

ثبت‎نام صرفاً به‌صورت الکترونیکی بوده و برای این منظور علاقه‌مندان داخل و خارج از کشور می‌توانند در زمان مقرّر با مراجعه به سامانۀ ثبت‌نام المپیادهای علمی نسبت به این امر اقدام کنند.

البته؛ ثبت‌نام در یازدهمین المپیاد علوم و فناوری نانو مطابق سنوات قبل، از طریق صفحه «المپیاد» در سایت باشگاه نانو به نشانی nanoclub.ir به دو روش انفرادی و گروهی انجام می‌شود.

المپیادها در چه رشته‌هایی برگزار می‌شود؟

دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم علاقه‌مند می‌توانند در آزمون المپیادهای علمی در رشته‌های همچون ادبی، جغرافیا، ریاضی، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، کامپیوتر، نجوم واخترفیزیک، علوم زمین، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، تفکر و کارآفرینی، اقتصاد و مدیریت و پژوهشی شرکت کنند.

تفاوت آزمون المپیادی‌های علمی کشور در سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ با دیگر آزمون‌ها

طبق گفته مسئولین برگزاری این آزمون، تفاوت آزمون امسال با سال قبل در تعداد رشته‌های افزوده  شده به آن است، یا به تفسیر دیگر رشته‌های؛ فیزیک، ریاضی، ادبی، سلول‌های بنیادی، شیمی، کامپیوتر، نجوم، زیست‌شناسی و جغرافیا، از جمله رشته‌های سال قبل بوده‌اند که در آزمون امسال ۵ رشته اقتصاد مدیریت، علوم زمین، سواد رسانه‌ای، تفکر و کارآفرینی نیز به آن اضافه شده است.

اجرای المپیاد پژوهشی برای نخستین بار

ایران ششمین کشوری است که المپیاد پژوهشی را برگزار می‌کند و از این رو این المپیاد در دو رشته محیط زیست و انرژی برای نخستین بار در منطقه اجرا خواهد شد که از این دوره می‌توان  با نام کشف استعداد و توسعه عدد آموزشی در سطح کشور نام برد و در نهایت از این دوره مدال آوران طلا و نقره بیرون خواهند آمد و از این میان برخی افراد بین المللی هستند و در مسابقات بین المللی شرکت می‌کنند، برخی نیز دارای امتیاز حذف کنکور هستند.


نتایج درخشان دبیرستان علامه امینی (ره) در المپیادهای مختلف


البته گفتنی است که؛ تنها دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم می‌توانند در المپیاد پژوهشی شرکت ‌کنند و در برخی از رشته‌ها همچون علوم زمین، دانش‌آموزان علوم انسانی مجاز به شرکت در این مسابقات نبوده و هر رشته ‌ای شرایط اختصاصی خود را داراست.

مرحله اول این آزمون در تمام رشته‌ها به صورت چند گزینه‌ای در سوم بهمن ۹۸ برگزار می‌شود که در این مرحله حدود یک صد هزار نفر شرکت می‌کنند و حدود ۱۰ درصد این افراد وارد مرحله دوم این آزمون می‌شوند که زمان برگزاری آن هفته اول اردیبهشت ۹۹ خواهد بود که از این ۱۰ درصد حدود ۵۰۰ نفر وارد مرحله سوم می‌شوند.

دوره آموزشی تابستانه پس از اعلام نتایج مرحله دوم درتیرماه آغاز خواهد شد که متناسب با هر المپیاد زمان این دوره متغیر است، بعنوان مثال؛ دوره آموزش سواد رسانه یک هفته و از طرفی دوره آموزش سلول‌های بنیادی دو هفته است که این زمان بر حسب تشخیص کمیته علمی تا ۶ هفته ادامه خواهد داشت.


نمونه سوالات المپیادهای مختلف


جدول زمان‌بندی آزمون‌ها و دوره‌‌های آموزشی المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور

  • مرحله اول المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور
  1. ثبت‌نام در مرحله اول آزمون المپیادی‌های علمی کشور، در دهۀ اول دی 1398 آغاز خواهد شد.
  2. آزمون به صورت چندگزینه‌ای- کوتاه پاسخ است.
  3.  آزمون در دهۀ اول بهمن‌ماه 1398 برگزار و نتایج آن در دهۀ اول اسفند 1398 اعلام خواهد شد که اعلام نتایج درخواست رسیدگی مجدد در دهه دوم اسفند 1398 است.
  • ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان نهایی مرحله اول در مرحله دوم المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور
  1. این مرحله از آزمون بصورت چندگزینه‌ای، عملی، تشریحی، کوتاه پاسخ برگزار خواهد شد.
  2. این آزمون در دهه اول اردیبهشت‌ماه 1399 برگزار و نتایج آن در دهۀ دوم خرداد 1399 اعلام خواهد شد که اعلام نتایج درخواست رسیدگی مجدد دهه دوم خرداد 1399 است.
  • دوره آموزشی تابستان المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور
  1. پذیرفته‌شدگان نهایی مرحله دوم  می‌توانند در دوره آموزشی تابستان از دهۀ اول تیرماه 1399 حضور پیدا کنند.
  2. این آزمون بصورت چندگزینه‌ای، عملی، تشریحی، کوتاه پاسخ برگزار خواهد شد.
  3. آزمون دوره آموزشی تابستان المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور در دهۀ اول تیر‌ماه 1399 برگزار می‌شود و نتایج آن نیز در دهۀ سوم مرداد 1399 اعلام خواهد شد که البته زمان اعلام نتایج درخواست رسیدگی مجدد دهه دوم شهریور1399 است.
  • دوره آموزشی طلای کشوری المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور
  1. دارندگان مدال طلای کشوری که بین‌المللی هستند می‌توانند در دوره آموزشی طلای کشوری که از اول آذر 99 آغاز می‌شود، حضور یابند.
  2. این آزمون صورت چندگزینه‌ای، عملی، تشریحی، کوتاه پاسخ برگزار خواهد شد.
  3.  دوره آموزشی طلای کشوری المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور در دهۀ اول آذرماه 1399 آغاز می‌شود و نتایج آن در 15 اسفند 1398 اعلام خواهد شد که زمان اعلام نتایج درخواست رسیدگی مجدد دهه دوم اسفند1399 است.
  • دورۀ آمادگی تیم‌های ملی ویژه افراد منتخب تیم‌های ملی
  1. دورۀ آمادگی تیم‌های ملی ویژه افراد منتخب تیم‌های ملی بصورت چندگزینه‌ای، عملی تشریحی، کوتاه پاسخ برگزار می‌شود که شروع آزمون و زمان اعلام نتایج آن یک ماه قبل از اعزام است.
  • اعزام دانش‌پژوهان به مسابقات بین‌المللی
  1. شروع آزمون برای دانش‌پژوهانی که قرار است به مسابقات بین‌المللی اعزام  شوند، بهار1400 است که شرکت‌کنندگان آن منتخب تیم‌های ملی است و تاریخ اعزام دانش‌پژوهان به کشورهای میزبان المپیادهای جهانی متفاوت است که از دهۀ دوم تیرماه لغایت دهۀ سوم شهریورماه 1400 ادامه دارد.

جدول زمانی آغاز مرحله اول المپیادهای علمی دانش‌آموزی کشور

 

 

 

تمدید مهلت ثبت نام المپیادهای علمی کشور

ستاد مرکزی المپیادهای علمی کشوری در پی تعطیلی های ناخواسته پیش آمده، با تشکیل جلسه اضطراری و برای رفاه حال دانش آموزان متقاضی شرکت در آزمون‌، زمان ثبت نام را تا ساعت 24 روز یکشنبه 8 دیماه 1398 تمدید کرد.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه