کد خبر: 10734
تاریخ انتشار: 2 اردیبهشت 1398 - 11:36

دانش آموزان دبستان علامه امینی چطور مسئولیت پذیر می‌شوند؟!

دبستان علامه امینی، با ایجاد فضایی که فعالیت های دانش آموزان در آن تا حدممکن با انگیزه های درونی صورت گیرد، سعی بر اجرایی کردن اصل درونی کردن انگیزه ها را دارد.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: اصل درونی کردن انگیزه ها از جمله اصول تشکیل دهنده روش میزان است که در دبستان علامه امینی، بعنوان برترین دبستان پایتخت مورد استفاده قرار می گیرد. در همین راستا و جهت آشنایی هر چه بیشتر افراد بویژه والدین گرامی با این اصل مهم و نحوه اجرایی کردن آن در دبستان علامه امینی مطلب پیش رو را آماده کرده ایم تا بتوانید با شناختی عمیق از انگیزه، جایگاه آن و نتایج حاصل از آن و همچنین با دیدی باز روش میزان و مدرسه ای که از این روش برای تربیت دانش آموزان استفاده می کند را انتخاب نمایید.


دبستان علامه امینی از سال تاسیس تاکنون


انگیزه و درونی کردن انگیزه چیست و چه تاثیری دارد؟

انگیزه تاثیر مستقیمی بر روی تلاش افراد در راستای رسیدن به هدف خود دارد. در واقع می توان گفت؛ انگیزه می تواند اهداف مشخصی را ترسیم نماید که افراد و بخصوص دانش آموزان و کودکان برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند.

بنابراین، انگیزه برروی انتخاب‌ دانش آموزان تاثیر گذار است.

به عنوان مثال، انگیزه است که تعیین می‌کند دانش‌ آموز در کلاس هنر ثبت‌نام کند یا فیزیک، بعد از مدرسه مستقیم به خانه برگردد تا تکالیف فردایش را انجام دهد یا در برنامه‌های فوق‌برنامه‌ی مدرسه شرکت کند.

انگیزه سبب افزایش تلاش و انرژی دانش آموز شده و بنوعی تعیین می‌کند که دانش آموز سخت‌ترین تکالیف مدرسه‌اش را با علاقه و اشتیاق انجام ‌دهد و یا از طرفی مدام از زیر کارها شانه خالی کند.

شاید بتوان اینطور تفسیر کرد که شروع یک کار و ادامه آن توسط انگیزه ممکن می گردد.

انگیزه، سبب افزایش زمانی می شود که یک دانش آموز بر روی کار یا تکلیفی می شود و نقشی تعیین کننده در یادگیری و رسیدن به هدف دارد.

 انگیزه فرآیندهای شناختی را بهبود می‌بخشد، شاید عجیب به نظر برسد، اما انگیزه واقعا برروی نوع اطلاعات و نحوه‌ی پردازش آنها اثر می‌گذارد، چرا که دانش‌ آموزانِ دارای انگیزه بالا که هدف خود را تعیین کرده اند، با احتمال بیشتری به درس توجه نشان‌ می‌دهند و سعی می‌کنند درس را متوجه شوند اما در مقابل دانش آموزان بی انگیزه تنها به شکلی کاملا مصنوعی سعی می‌کنند فرآیند یادگیری را پشت سر بگذارنند.


بهترین دبستان تهران در بکارگیری روش میزان


انگیزه را می توان تعیین کننده این موضوع دانست که کدام نتایج مشوق و کدام‌ها تنبیه‌کننده هستند.

بطور مثال، دانش‌ آموزانی که انگیزه‌ی زیادی برای شاگرد اول شدن یا گرفتن نمره‌های خوب دارند، با گرفتن نمره‌ی ۲۰ تشویق می‌شوند و اگر نمره‌ایی پایین بگیرند احساس بدی خواهند داشت و برای گرفتن نمره‌ی بالا بیشتر تلاش خواهند کرد.

بطور کلی می توان اینطور نتیجه گرفت که؛ انگیزه سبب می‌شود عملکرد دانش آموزان بهبود یابد و تمام دلایلی که تاکنون به آنها اشاره کردیم، یعنی تلاش، پشتکار، فرآیندهای شناختی، همه و همه به بهبود عملکرد منجر می‌شوند.

درونی کردن انگیزه ها در دبستان علامه امینی با توجه به روش میزان

درونی کردن انگیزه ها و یا همان مسئولیت پذیری یکی از اصول روش میزان محسوب می شود که اساس کار دبستان علامه امینی را بعنوان یکی از برترین مدارس تهران تشکیل می دهد. اما سوالی که شاید در این میان مطرح شود این است که، بهترین دبستان منطقه 5 تهران چطور اصل درونی کردن انگیزه ها را اجرایی می کند؟!

دبستان علامه امینی، با ایجاد فضایی که فعالیت های دانش آموزان در آن تا حدممکن با انگیزه های درونی صورت گیرد، سعی بر اجرایی کردن این اصل دارد که شاید شامل موارد زیر گردد:


روش میزان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


  • فعالیت ها با کشف نیاز، هدف گذاری مناسب و تلاش فرد آغاز می شود.
  • کسب نتیجه کار، بهترین مشوق و انگیزه درونی برای ادامه مسیر متربیان است.
  • نمره وجود ندارد.
  • جایزه به ندرت و در موارد خاص داده می شود (دارویی برای بیماری است).
  • فرد با استعداد و توان خود سنجیده می شود.
  • عموم دانش آموزان از تلاش خود در کشف مطالب و نزدیک شدن به هدف لذت می برند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه