کد خبر: 10733
تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1398 - 14:43

اجرای اصل آزادی عمل حداکثری روش میزان در دبستان علامه امینی

روش میزان بعنوان یکی از روش های آموزشی موفق، اصل آزادی عمل حداکثری را به عنوان یکی از اصول بنیادین خود قرار داده است و دبستان علامه امینی نیز برنامه ریزی هایی را در راستای رسیدن به این اصل انجام داده است.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: دبستان پسرانه علامه امینی بعنوان یکی از برترین مدارسی که در جهت آموزش دانش آموزانش از روش میزان استفاده می کند برای تحقق اصل آزادی عمل حداکثری در این مرکز اقدام به فراهم آوری فضا، پیش نیازها و استفاده از راهکارهایی کرده است که در ادامه به تشریح آن می پردازیم.

تفکر در قدرت انتخاب و آزادی عمل انسان

قدرت اختیار، انتخاب و آزادی در عمل از جمله موهبت های الهی محسوب می شود که اگر درست مورد استفاده قرار گیرد ، “همچون سایر مواهب الهی” موجب نیل انسان به قرب الهی و هدایت می گردد و  از طرفی در مقابل عدم توجه به آن سبب نقصان در تعبد خواهد شد .


اصول یادگیری روش میزان در پیش‌دبستانی و دبستان علامه امینی (ره)


این موضوع که خداوند متعال در نهایت روزی عملکرد انسان ها را مورد پرسش و پاسخ قرار خواهد داد، خود گواه این است که انسان موجودی مختار بوده و باید در مقابل انتخاب هایی که انجام داده پاسخگو باشد.

توجه به پیامهای قرآنی و دینی و تدبر در کلام اهل بیت علیهم السلام خود بزرگترین گواه بر این مسئله است که اصلا تعبد بدون اختیار در انسان امکان پذیر نیست.

انسانی که توانسته با چراغ عقل خویش، مهارتمندانه انتخاب های مومنانه انجام دهد، در خود زمینه تعبد را ایجاد خواهد کرد و راهی جز این برای عبد بودن متصور نیست.

این موضوع درست همان جایی است که برخی افراد  با برداشت اشتباه از اسلام ، گاهی اوقات انسان را به مثابه یک رباتی فرض کرده که هیچ اراده و اختیاری از خود نداشته و برای عبد شدن لازم است تا تمامی افعالش به او تحمیل شود .

همگان نیک می دانند اختیار انسان در انتخاب هایی که انجام می دهد متجلی خواهد بود و انتخاب بدون حق انتخاب و آزادی عمل قطعا واژه ای بی معنی است که از همین رو روش میزان بعنوان یکی از روش های آموزشی موفق، اصل آزادی عمل حداکثری را به عنوان یکی از اصول بنیادین خود قرار داده است و هر مدرسه ای بویژه دبستان علامه امینی که براساس این روش فعالیت می کند، نهایت سعی خود را می کنند تا بتوانند به بهترین نحو این اصل را در میان دانش آموزان اجرا نمایند.

تفاوت آزادی عمل حداکثری با آزادی عمل بی حد و حصر

بین آزادی عمل حداکثری با آزادی عمل بی حد و حصر تفاوت هایی وجود دارد که اگر بخواهیم به آن بپردازیم، به شرح زیر است:

در آزادی عمل حداکثری دو حد برای محدود کردن آزادی وجود دارد به این معنا که؛ تا زمانی که یکی از این دو حد در کار نباشند محدودیتی اعمال نمی گردند .

این دوحد عبارتند از:

  1. وجود حجّت عقلی متقن
  2. وجود حجّت شرعی متقن

گرچه برای چرایی اصل آزادی عمل حداکثری نیاز به دلیل و برهان نیست و اندکی توجه به درونیات شخص، آن را به وجود این نیاز فطری که خداوند به وی هدیه داده است آگاه می کند .


تکلیف منزل و روش‌ تدریس دبستان علامه امینی؛ بهترین دبستان پسرانه


این مسئله در تاریخ زندگی بشری آنقدر مهم بوده تا جایی که اکثر جریان های انسانی ، انقلابهای مردمی و … با استناد به این نیاز انسانی شکل گرفته اند و رهبران جریانها همواره موفق شده اند با این شعار مردم را گرد خویش جمع کنند و این موضوع که انسانها برای رسیدن به آزادی در طول تاریخ همواره در تلاش بوده اند خود بیان گر ضرورت توجه به این مسئله است .

اصل آزادی عمل حداکثری در کودکان

اصل آزادی عمل حداکثری را در 7 سال اول و دوم میتوان جداگانه بررسی کرد. در 7 سال اول، آنچه که اهمیت دارد ” احساس” آزادی طفل است؛ در محیطی که توسط والدین و مربی طوری طراحی شده که از آنچه مضر برای کودک است پاک است.  در چنین محیط طیبی، لازم است طفل احساس أزادی داشته باشد. رشد قوای جسمانی، ذهنی، عاطفی و روانی طفل در محیطی دور از باید نبایدها و محدودیتهای نامناسب و غنی از تجربه های مفید محقَق میشود.

طفل در این سن از درونمایه های قوی برخوردار است. حدیث ” دع ابنک یلعب سبع سنین” ، فرزندت را آزاد بگذار تا 7 سال بازی کند؛ نشان دهنده این مطلب است که آنچه خداوند از انگیزه ها و کششهای درونی در طفل قرار داده برای رشد او لازم و ضروری است و محیط تربیتی باید او را آزاد بگذارد تا بتواند در راستای این درونمایه ها دست به عمل زند، قوای مختلف خود را قوت بخشد و به شکوفایی و سازندگی برسد.

محیط محدود و مقید، طفل را مضطرب و با احساس ناامنی مواجه خواهد کرد که به رشد توان و امیال طبیعی او آسیب جدی خواهد زد.


روش میزان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


درباره اینکه احساس آزادی در 7 سال اول چگونه به عبودیت در آینده منجر خواهد داشت، میتوان چنین تبیین کرد که لازمه شکل گیری حس اعتماد، ایمان و توکل به خداوند در بزرگسالی، احساس امنیت، سیادت و کرامت در رابطه با والدین و مربی در دوران طفولیت است و  بدون احساس آزادی، حس امنیت و سیادت شکل نخواهد گرفت.

اما در 7 سال دوم روحیه کودک متفاوت شده است و او قلباً شرایط مناسبتری برای پذیرش دستورات بزرگسالان و همراهی آنان داراست که می توان آن را به عبد تفسیر کرد.

جایگاه اصل آزادی عمل حداکثری در دبستان علامه امینی

دبستان علامه امینی بعنوان برترین مدرسه ای که از روش میزان استفاده می کند، با ایجاد فضایی که آزادی و انتخاب حداکثری در آن میسر باشد، فراهم آوری و برنامه ریزی در جهت تامین پیش نیازها و راهکارهای این اصل که در نهایت به رعایت اصل آزادی عمل حداکثری در این مرکز آموزشی شود، مسیر را برای قانونمند شدن افراد و بویژه دانش آموزان هموار می کند.

پیش نیازهای اصل آزادی عمل حداکثری در برترین دبستان تهران

از آنجا که بهترین راه رشد، مواجهه امن با موضوعات مختلف و تجارب متنوع و سپس عبرت آموزی از آنهاست، مربیان با دادن آزادی به متربی برای انتخاب گزینه های طراحی شده در محیط تربیتی، و سپس همراهی با وی جهت بررسی نتایج انتخاب و عبرت آموزی( کودک در این سن قابلیت همراهی و پذیرش مربی را دارد، البته بدون اجبار و سرزنش و…) ، بهترین شرایط را برای خیرگزینی وی فراهم خواهد کرد. بدین ترتیب قوه عاقله کودک رشد خواهد کرد.


بهترین دبستان منطقه ۵  از چه تکنیکی برای ارزشیابی استفاده می‌کند؟


از جمله پیش نیازهایی که این مرکز آموزشی پسرانه در جهت رسیدن و اجرای اصل آزادی عمل حداکثری در روش میزان فراهم و اجرا می کند، به شرح زیر است:

  • شناخت ضرورت آزادی در تعلیم و تربیت
  • تعیین قوانین حداقلی برای دانش آموزان
  • راهکارهای دبستان علامه امینی برای رسیدن به اصل آزادی عمل حداکثری
  • تفهیم  قوانین به افراد
  • ساماندهی فیزیک فضای کار به گونه ای که کمتر نیازمند قوانین شویم
  • اعطای آزادی حداکثری به افراد تا جایی که خطر جانی و شخصیتی برای خود و دیگران ایجاد نکنند
  • پرهیز از تذکر بی جا
  • التزام بر اجرای قوانین حداقلی
  • در امور آموزشی اعطای آزادی حداکثری به افراد تا جایی که از تقویم آموزشی عقب نیفتند
  • حق انتخاب گروه در مرحله اول با خود دانش آموزان باشد

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه