کد خبر: 6430
تاریخ انتشار: 16 اسفند 1397 - 09:33

المپیاد یا کنکور؟؛ مسئله این است!

دانش‌آموزانی که واقعاً برای المپیاد فعالیت می‌کنند، حتی اگر به هر دلیلی موفق به کسب هیچ مدالی هم نشوند نسبت به دیگر دانش‌آموزان درک عمیق‌تری از دروس دارند.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: یکی از انتظارات مشترک اولیا و دانش‌آموزان از مدارس، موفقیت در کنکور سراسری است.

دانش‌آموزانی که واقعاً برای المپیاد فعالیت می‌کنند، حتی اگر به هر دلیلی موفق به کسب هیچ مدالی هم نشوند نسبت به دیگر دانش‌آموزان درک عمیق‌تری از دروس داشته و طبیعتاً در دوره‌ی پیش‌دانشگاهی و کنکور موفق‌تر از سایرین خواهند بود.

برای مثال دانش‌آموزی که به طور جدی برای المپیاد فیزیک در حال مطالعه و تلاش است، به دروس اصلی رشته ریاضی فیزیک در کنکور به طور کامل مسلط می‌شود و هیچ مشکلی در مورد آن‌ها نخواهد داشت.


این مطلب را از دست ندهید: المپیاد‌های علمی و فرهنگ المپیادی در ایران


این دروس شامل فیزیک دبیرستان و پیش‌دانشگاهی، ریاضی ۱ و ۲ دبیرستان، هندسه ۱ و ۲ دبیرستان، حسابان سوم، حساب دیفرانسیل پیش‌دانشگاهی و قسمتی از هندسه تحلیلی پیش‌دانشگاهی است.

پرواضح است که دانش آموزی که تا پایان سال سوم متوسطه این موارد را در سطح بالایی از کتب درسی مطالعه و تمرین کرده و سؤالات سطح بالای المپیاد را حل کرده باشد، حتی در صورت عدم قبولی در مرحله دوم المپیاد، هنگام مواجهه با سؤالات تستی کنکور به راحتی از پس آن‌ها بر خواهد آمد و موفقیت او در کنکور تقریباً تضمینی است.


این مطلب را از دست ندهید: نکات کاربردی برای قبولی در المپیاد شیمی +منابع المپیاد شیمی


از طرفی مطالعه برای هر یک از المپیاد‌های علمی، باعث افزایش قدرت درک و تحلیل دانش‌آموزان می‌شود و توانایی یادگیری آن‌ها را به طور چشم‌گیری افزایش می‌دهد که باعث موفقیت دانش‌آموز در کنکور و حتی در مراحل بعدی تحصیلی دانشگاهی خواهد شد.


این مطلب را از دست ندهید: نتایج آزمون المپیادهای علمی کشور در سال تحصیلی ۹۸-۹۷


با دقت و بررسی نتایج کنکور سال‌های گذشته، می‌توان به درستی این ادعا پی برد. نمونه‌ی کوچکی از رتبه‌های کنکور دانش‌آموزان المپیادی که نگارنده با آن‌ها تا حدی آشنا بوده، در جداولی که در صفحات بعدی است ذکر شده است.

اگر سری به دانشگاه‌های مطرح کشور مانند دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و… بزنید، مشاهده خواهید کرد که بیش از ۸۰ درصد مدال‌آوران و تلاشگران عرصه المپیاد‌های علمی در این دانشگاه‌ها حضور دارند.


بیشتر بدانید: المپیاد و تاریخچه آن در ایران


در کنکور سراسری ۱۳۹۱، رتبه ۱ ریاضی دارنده مدال نقره کامپیوتر، رتبه ۳ ریاضی دارنده مدال برنز شیمی، رتبه ۶ ریضای دارنده مدال نقره کامپیوتر، رتبه ۱۰ ریاضی دارنده مدال نقره فیزیک، رتبه ۱ تجربی دارنده مدال نقره شیمی، رتبه ۴ تجربی دارنده مدال برنز شیمی هستند.

در جدول زیر، اسامی، رتبه و رشته دانشگاهی قبولی تعدادی از فعالان و مدال آوران عرصه المپیاد‌های علمی در کنکور سراسزی ذکر شده است.

این اسامی فقط نمونه‌ی کوچکی از تأثیر المپیاد در موفقیت کنکور سراسری است که اطلاعات آن‌ها در دسترس قرار دارد.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه