کد خبر: 11485
تاریخ انتشار: 18 اردیبهشت 1398 - 12:55

داوطلبان کنکور سحری چی بخورند؟

اولین گام در باب اغذیه کنکوری های روزه دار در ماه مبارک رمضان لزوم میل کردن سحری و اختصاص زمان کافی به آن است.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی؛ داوطلبان کنکور بویژه دانش آموزان پایه دوازدهمی روزه دار، که امسال قرار است برای نخستین بار در این ماراتن شرکت کنند باید در ایام ماه مبارک رمضان که متقارن شده با روزهای طلایی باقی مانده به این آزمون نکاتی را بویژه در زمان سحر و اغذیه ای که در این زمان مصرف می کنند درنظر گیرند، که در ادامه به تشریح آن می پردازیم.


نتایج درخشان کنکور طی ۱۰ سال اخیر


سحری تمام و کمال به دور از استرس

اولین گام در باب اغذیه کنکوری های روزه دار در ماه مبارک رمضان لزوم میل کردن سحری و اختصاص زمان کافی برای آن در نهایت آرامش و دور از استرس است.

آنچه که در طول ایام ماه رمضان در رابطه با افزایش توان روزه‌دار در امر مطالعه‌ اهمیت دارد، این است که فرد روزه‌دار بداند چه مواد غذایی مصرف کند تا در طول روز دچار نوسانات قند خون نشود؛ پس یک نکته‌ی کلیدی این است که در وعده‌ی سحر به جای استفاده از قندهای ساده نظیر شله‌زرد، حلوا، قند و شکر، شیرینی، مربا و عسل از قند‌های مرکب نظیر نان، برنج و ماکارونی استفاده شود؛ چرا که مصرف قندهای ساده به سرعت، سبب افت قند خون می‌شود، لذا مطالعه کننده در همان ساعات ابتدایی روز دچار افت قند خون شده و این مسأله، سردرد و عدم تمرکز در یادگیری را به همراه دارد.


بهترین تغذیه برای دوازدهمی ها چیست؟


البته مصرف شیر ولرم، چه در وعده‌ی سحر و چه افطار، می تواند بسیار مؤثر باشد.

بهترین غذا در سحری

سحری یکی از بهترین و مهم ترین وعده‌های غذایی در ماه مبارک رمضان، است و بهترین غذا در این وعده شاید ماکارانی ‌باشد.

ماکارانی حاوی نشاسته‌ای است که دیر هضم بوده و مدت زمان بیش‌تری فرد را سیر نگه می‌دارد، به طوری که بعد از مصرف این وعده‌ی غذایی، فرد حدود ۶ ساعت احساس گرسنگی نخواهد کرد.

به طور کلی، مواد غذایی نانی، بهتر از مواد غذایی حاوی برنج، سبب سیری و افزایش تمرکز داوطلب روزه‌دار خواهد شد.

بهترین بازده در روزهای ماه رمضان چه زمانی حاصل می شود؟

هدف اصلی در ماه مبارک رمضان این است که در طول ساعات ابتدایی روز که داوطلب بیش‌ترین توان یادگیری را دارد، غذای اصلی مغز یعنی قند گلوکز تأمین شود، پساز این رو اگر می‌خواهید بهترین بازده را در ساعات ماه مبارک رمضان داشته باشید، به جای مصرف مواد غذایی گوشتی در وعده‌ی سحر، از مواد غذایی نشاسته‌ای نظیر سیب‌زمینی، نان، برنج و به خصوص ماکارانی استفاده کنید.


بررسی ویژگی‌های مركز تخصصی كنكور علوم انسانی دبیرستان علامه امینی


تمرکز و یادگیری در طول روزهای ماه رمضان

تنظیم آب بدن فرد از نکات مهم برای تمرکز و یادگیری در طول روزهای ماه رمضان، است.

برخی به اشتباه فکر می‌کنند که در وعده‌ی سحر باید آب بسیاری نوشید، غافل از این که توصیه می شود داوطلبان کنکور به جای مصرف این میزان آب، مواد غذایی استفاده کنند که سبب دفع آب از بدن نشود.


زمان برگزاری کنکور سراسری ۹۸ به تعویق نمی افتد


به عنوان مثال، مصرف چای به دلیل دارا بودن مقادیر بالای کافئین، دفع ادرار را افزایش داده، لذا فرد دچار بی‌آبی و تشنگی می‌شود.

البته این موضوع را در نظر بگیرید، چنانچه بسیار علاقمند به مصرف چای در وعده‌ی سحر هستید، حتماً آن را کمرنگ بنوشید تا غلظت کمتری از کافئین به بدن وارد شود.

یکی از بهترین مواد غذایی که سبب نگهداری آب در بدن و رفع تشنگی در ساعات روز ماه مبارک رمضان می‌شود، مصرف میوه‌جات و سیفی جاتی نظیر زردآلو، هلو ، انگور و هندوانه در وعده‌ی سحر است.

شایان ذکر است، جهت افزایش تمرکز و تأمین قند کافی برای سلول‌های مغزی داوطلبان، چه در وعده‌ی افطار و چه در وعده‌ی سحر، از نان سبوس‌دار نظیر نان سنگک استفاده کنید؛ چرا که نان سنگک به دلیل دارا بودن سبوس، کمتر سبب افت ناگهانی قند خون خواهد شد.

 

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه