کد خبر: 10607
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1398 - 15:00

دبستان علامه امینی چطور اصل توجه به تفاوت های فردی را عملی می کند؟

توجه به تفاوت‏هاى فردى در آموزش بخصوص در روش میزان یکى از اصولى است که معلم باید با آن آشنا بوده و آموزش خود را با آن همگام سازد.

منظومه دانش‌پژوهان علامه امینی: تفاوت‏هاى فردى از اصول پذیرفته شده در روان‏شناسى، تعلیم و تربیت و معارف دینى محسوب می شود.

این اصل بدین معناست که همه انسان‏ ها با یکدیگر شباهت ‏هایى دارند، ولى آنان از حیث ویژگی هاى شناختى، عاطفى، انگیزشى، بهره هوشى، تأثیر و تأثرات محیطى و صفات شخصیتى از همدیگر متفاوتند و همین امر موجب می شود که هر انسانى، موجود مستقل، تام و فردى خاص باشد و به همین دلیل، یکى از عمده ‏ترین مسائل روان‏شناسى، مسأله تفاوت ‏هاى فردى و عوامل آن‏ها می ‏باشد که حتى برخى از روان‏شناسان اینچنین می ‏گویند:

“روان‏شناسى غیر از تفاوت‏هاى فردى موضوع دیگرى براى بحث ندارد.”

بر این اساس؛ اصل تفاوت‏هاى فردى از دیدگاه دانشمندان تعلیم و تربیت نیز مورد توجه قرار گرفته است.

توجه به تفاوت‏هاى فردى در آموزش یکى از اصولى است که معلم باید با آن آشنا باشد و آموزش خود را با آن همگام سازد؛ زیرا «اهمیت دادن به تفاوت‏هاى فردى در آموزش، اثربخشى آموزشى را بیمه می‏کند.»

بر این اساس، رعایت تفاوت‏هاى فردى در آموزش مفاهیم دینى کودکان دبستانى از اهمیت زیادى برخوردار است، به ویژه در انتخاب و استفاده از روش‏هاى آموزشى، معلّمان باید انعطاف بیش‏ترى داشته باشند و در آموزش مفاهیم دینى به کودکان به طور یکسان عمل ننمایند، بلکه متناسب با ویژگی هاى شناختى، عاطفى، انگیزشى، سوابق خانوادگى و محیطى آنان، از روش‏ هاى گوناگون و مؤثر استفاده نمایند.


روش میزان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


به عنوان نمونه، معلّمان می ‏بایست بدانند براى برخى از کودکان، آموزش مفاهیم دینى با استفاده از روش شعر و داستان سودمند است و براى برخى از راه پرسش و پاسخ، برخى مفاهیم دینى را زودتر می فهمند و برخى دیگر نیاز به مثال و توضیح بیش‏ترى دارند.

اصل توجه به تفاوت های فردی در دبستان نمونه علامه امینی

توجه به ویژگی های دانش آموزان و تنظیم برنامه های مناسب توانایی های آن ها، از جمله مواردی است که دبستان علامه امینی سعی می کند در اجرای اصل توجه به تفاوت های فردی که از جمله پایه های روش میزان است، از آن استفاده نماید.


اصل تقید به ارزش های دینی در مدرسه علامه امینی


بگونه ای که؛ با توجه به ویژگی های این روش و لزوم اجرای اصول آن بخصوص اصل توجه به تفاوت های فردی این اصل در پیش دبستانی و دبستان علامه امینی که بعنوان برترین دبستان غرب تهران شناخته شده است، بسیار جدی گرفته می شود.

پیش نیازهای اصل توجه به تفاوت های فردی در پیش دبستانی و دبستان علامه امینی

  • روانشناسی رشد
  • شناخت ویژگی های فردی شاگردان
  • شناخت روش های برخورد با توانایی ها و ناتوانایی های افراد
  • راهکارهای روش میزان برای دستیابی به اصل توجه به تفاوت های فردی
  • هماهنگی کامل بین خانه و مدرسه
  • پرهیز از مقایسه افراد با یکدیگر
  • طراحی فعالیت های متفاوت مورد نیاز هر فرد
  • طراحی نمودار پیشرفت فرد در حوزه های مختلف و در قالب کارپوشه در طول سال تحصیلی
  • ارزشیابی فردی

نحوه اجرای اصل توجه به تفاوت های فردی

دبستان علامه امینی ، جهت اجرای اصل توجه به تفاوت های فردی  و دستیابی به نتایج طرح درس ها، متنوع و مبتنی بر نحوه مشارکت هر دانش آموز در بحث است و برای پیشرفت دانش آموز در امور درسی و غیردرسی محدودیتی وجود ندارد.

 


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فلکه دوم صادقیه ابتدای آیت الله کاشانی بوستان اول گلستان اول | شماره 22 | 44002710 و 44062821

نمايش نقشه | نقشه سايت

آدرس مدرسه